لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۷

امریکا استراتژی جدید‌اش علیه تروریزم را از القاعده به ایران متمرکز کرده‌است


ایالات متحده امریکا در استراتژی جدید ضد تروریزم خود بیشتر روی ایران و گروه‌های تندرو که از سوی آن کشور حمایت می‌شوند تمرکز کرده که به گفته خبرگزاری رویترز افزایش فشار از سوی واشنگتن بر تهران خواهد بود.

استراتژی جدید ضد تروریزم امریکا از سوی جان بولتون مشاور امنیت ملی این کشور پیشکش شد.

استراتژی ضد تروریزم که در سال ۲۰۱۱ میلادی در زمان اداره بارک اوباما رئیس جمهور پیشین امریکا اعلان شد بیشتر روی تهدیدهای امنیتی متمرکز بود که از سوی شبکه القاعده پس از کشته شدن اسامه بن لادن رهبر این شبکه محسوس می‌شد.

بر اساس گزارش رویترز، قرار گرفتن ایران در استراتژی جدید ضد تروریزم امریکا نشان می‌دهد که اداره رئیس جمهور دونالد ترمپ در پی تضعیف نفوذ ایران در شرق میانه، کاهش برنامه راکت‌های بالستیک و حمایت آن کشور از گروه‌های افراطی است.

در استراتژی قبلی ضد تروریزم امریکا، ایران فقط یکبار به عنوان حامی گروه‌های تروریستی یاد شده بود اما در استراتیژی جدید اداره ترمپ ایران را در مرکز نگرانی‌های امریکا قرار داده است.

جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا
جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا

جان بولتن در هنگام ارائه استراتیژی جدید ضد تروریزم امریکا به خبرنگاران گفت که ایالات متحده با تهدیدات تروریستی از سوی ایران مواجه است که برجسته‌ترین حامی تروریزم از سال ۱۹۷۹ میلادی بدین‌سو است.

او هم‌چنان افزود که ایران از گروه‌های تروریستی مانند حزب الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطینیان که برای منافع امریکا تهدید بزرگ اند، حمایت می‌کند.

جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا گروه‌های تروریستی رادیکال اسلامی را به عنوان تهدید تروریستی فراملیتی به ایالات متحده و منافع امریکا در خارج از آن کشور توصیف کرد.

روابط میان امریکا و ایران پس از آن به وخامت گرائید که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا خروج کشورش از توافق‌نامه هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ جهان را اعلان کرد و تحریم‌های جدید اقتصادی را بالای تهران وضع نمود.

امریکا به روز چهارشنبه گذشته معاهده دوستی سال ۱۹۵۵ میلادی با ایران را نیز لغو کرد.

XS
SM
MD
LG