لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۰

وزیر خارجه ایران: تحریم‌های تازه امریکا بی‌احترامی به نظم جهانی است


جواد ظریف وزیر خارجه ایران اتهام وارد کرد که تحریم های تازه‌ای وضع شده توسط ایالات متحدۀ بر ایران، در تخطی با حقوق بشری مردم این کشور بوده و اعتیاد حکومت امریکا بر وضع تحریم‌ها از کنترول خارج شده‌است.

جواد ظریف دیشب (هفدهم اکتوبر) در یک پیام که از طریق شبکه تویتر نشر شد، وضع تحریم های تازه بر دو بانک ایران و برخی شرکت های که ادعا می‌شود، با نیرو های دوا طلب ملیشه‌های ایران "بسیج" ارتباط دارند را در تخطی با احکام محکمه بین المللی عدالت خوانده است.

وزیر خارجه ایران همچنان گفته است، باید جلو دادوستد های گرفته نشود که بالای زنده‌گی مردم عام تاثیر دارند.

جواد ظریف حکومت ایالات متحده را یک رژیم قانون ناپذیر خواند که دشمنی آن با ایران باعث آن شده که اعتیاد امریکا به وضع تحریم ها افزایش یابد.

جواد ظریف
جواد ظریف

به گفته آقای ظریف، موسسات مالی که امریکا بر آنها تحریم وضع کرده است، در واردات مواد خوراکی و ادویه به ایران نقش مهم دارند و به نظر وی آنها با نیروهای "بسیح" ارتباط ندارند.

وی تحریم ها تازه امریکا را بی احترامی به نظم جهانی خوانده است.

وزارت خزاین امریکا شانزدهم اکتوبر تحریم‌های تازه را بر منابع مالی نیروهای شبه نظامی ایران وضع کرد.

این نیروها متهم اند که اطفال را به حیث عساکر آموزش داده و از آن‌ها در جنگ ها استفاده می‌کنند.

تحریم‌های تازه امریکا حدود ۲۰ شرکت و موسسه مالی را هدف قرار می دهد که تحت نظر "بنیاد تعاون بسیج" فعالیت دارند.

شرکت‌های تراکتور سازی ایران، صنایع تولید فولاد اصفهان و بانک ملت از جمله موسسات مهمی اند که هدف تحریم‌های تازه‌ای امریکا قرار گرفته‌اند.

قبل از این اقدام امریکا، سازمان دیده بان حقوق بشر که در نیویارک مستقر است گفته بود "بنیاد تعاون بسیج" از کودکان افغان مقیم در ایران برای جنگ به نفع رژیم بشارالاسد در سوریه استفاده می‌کند.

در بین شرکت ها موسسات مالی ایران که تحریم های تازه امریکا بر آنها وضع شد، یکی هم شرکت "فولاد مبارکه اصفهان" است که بزرگترین شرکت تولید فولاد در شرق میانه و افریقای شمالی محسوب می شود.

شرکت "فولاد مبارکه اصفهان" در یک اعلامیه به سهامدارنش گفته است که تحریم های تازه ای امریکا تولید، فعالیت های مالی و صادرات این شرکت را متاثر نخواهد ساخت.

این در حالیست که دور دیگر از تحریم های امریکا که سکتور نفت ایران را هدف قرار می دهد، در اوایل ماه نومبر سال جاری میلادی عملی خواهد شد.

XS
SM
MD
LG