لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۵

یک هیئت بلند پایه حکومت در مورد رویداد کندهار تحقیق می‌کند


قرار است یک هیئت بلندپایه حکومت افغانستان به رهبری محمد معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی این کشور ، رویداد خونین دیروز در کندهار را مورد بررسی قرار دهد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در یک بیانیه تلویزیونی اطمینان داد که وضعیت در کندهار به حالت عادی بر می‌گردد.

آقای غنی نیز تأیید کرد که در تیر اندازی روز پنج‌شنبه در مقر ولایت کندهار ، جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه و جنرال عبدالمومن حسین خیل رئیس امنیت ملی این ولایت کشته شده‌اند.

رئیس جمهور اشرف غنی دیشب در بخشی ازین بیانیه اش چنین گفت:

"برای کنترول وضعیت، معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی، مسئولان عالی‌رتبه وزارت‌های دفاع و داخله و هم‌چنان نیرو های دلیر کماندو امشب به کندهار می‌رسند."

رئیس جمهور محمد اشرف غنی
رئیس جمهور محمد اشرف غنی

​برخی منابع به رادیو آزادی قبلاً گفته بودند که در تیراندازی دیروز در کندهار زلمی ویسا والی این ولایت نیز کشته شده‌است.

لوی درستیز اردوی ملی: مرد مهاجم یکی از محافظین والی قندهار بود.

اما جنرال اختر محمد ابراهیمی معین ارشد امنیتی وزارت داخله افغانستان شب گذشته در یک نشست مشترک خبری با جنرال محمد شریف یفتلی لوی درستیز اردوی ملی این کشور در کابل گفت که آقای ویسا و جنرال نبی الهام قوماندان زون پولیس ۴۰۴ میوند در این رویداد زخمی شده‌اند و در شفاخانه تحت معالجه قرار دارند.

از سوی دیگر لوی درستیز اردوی ملی گفت که مرد مهاجم یکی از محافظین والی کندهار بود.

"فرد که گلبدین نام داشت و از جمله محافظین والی صاحب ولایت کندهار بود این شلیک را اجرا می‌کند که هدف اولش جنرال صاحب عبدالرازق بود. هیچ نوع برخورد لفظی نبوده، کدام سوء تفاهم نبوده و کاملاً یک عمل شنیع تروریستی بوده‌است."

لوی درستیز اردوی ملی افغانستان جنرال محمد شریف یفتلی
لوی درستیز اردوی ملی افغانستان جنرال محمد شریف یفتلی

​این دو مقام ارشد امنیتی افغان گفتند که این تیر اندازی بعد از آن صورت گرفت که مسئولان امنیتی کندهار تالار جلسه را ترک کرده بودند.

به گفته مقام‌ها، درین نشست در مقر ولایت کندهار روی تأمین امنیت انتخابات بحث شد و در آن جنرال اسکات میلر قوماندان عمومی مأموریت حمایت قاطع ناتو نیز اشتراک کرده بود.

فرماندهی مأموریت حمایت قاطع ناتو در تویترش نوشته‌است که درین تیراندازی یک سرباز امریکایی، یک امریکایی ملکی و یک قراردادی قوای ائتلاف زخم برداشته‌اند اما به جنرال میلر آسیب نرسیده‌است.

جنرال اسکات میلر قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان
جنرال اسکات میلر قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان

عزیز احمد عزیزی مسئول دفتر مطبوعاتی ولایت کندهار نیز در این حادثه زخمی شده و محمد سلیم انگار فلمبردار تلویزیون ملی کشته شده‌است.

طالبان مسئولیت این تیراندازی را به دوش گرفته‌اند.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان در مورد کشته شدن جنرال عبدالرازق واکنش نشان داده‌اند.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان در مورد کشته شدن جنرال عبدالرازق واکنش نشان داده و از او به عنوان یک قهرمان و فرمانده شجاع و وطن دوست یاد کرده‌اند.

شماری از مردم و تحلیلگران از حکومت افغانستان انتقاد کرده می‌گویند که این رویداد بنابر ضعف استخباراتی رخداده‌است.

XS
SM
MD
LG