لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

کمیسیون انتخابات: حدود ۴ میلیون تن در انتخابات ولسی جرگه رأی داده‌اند


افغان‌ها به تاریخ ۲۸ و ۲۹ میزان سال ۱۳۹۷ شمسی به پای صندوق‌های رأی‌دهی رفته و در انتخابات ولسی جرگۀ این کشور اشتراک کردند، تا نماینده‌گان‌شان را انتخاب کنند.

وکلای تازه انتخاب شده، کسانی را تعویض خواهند کرد که از مدت هشت سال به این‌سو عضویت ولسی جرگۀ افغانستان را دارند، زیرا در سال ۲۰۱۵ میلادی انتخابات ولسی جرگه در این کشور برگزار نشد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، یکشنبه ۲۹ میزان در یک سخنرانی تلویزیونی با ستایش از مردم این کشور، گفت:

"ملت عظیم افغانستان، تشکر از همۀ شما! شما از طریق دادن رأی به جهان نشان دادید که خشونت را نمی‌خواهید، شما ارادۀتان را برای دموکراسی ثابت ساختید. شما به طالبان ثابت ساختید که این ملت را هیچ‌کس به زور مهار ساخته نمی‌تواند. به شما بطور واضح و آشکار از جانب طالبان تهدید شد، ولی شما با تمام قدرت، ارادۀتان را تمثیل کرده، در برابر زور تسلیم نشدید."

حکومت افغانستان اعلان کرد که از صدها حمله و فعالیت‌های تخریبی جلوگیری کرده‌است، ولی با آن‌هم مخالفان مسلح ۱۹۲ حمله و انفجار را انجام دادند.

بر اساس اعلان وزارت داخلۀ افغانستان، ۱۱ عسکر و ۵ فرد ملکی کشته و ۲۵ تن زخمی شدند.

طالبان قبلاً تهدید کرده بودند که انتخابات را مختل خواهند ساخت و در ختم انتخابات با نشر یک اعلامیه این انتخابات را ناکام خوانده، ادعا کردند که در ۴۰۷ منطقه حمله کرده، ده‌ها عسکر افغان را کشته و زخمی ساخته‌اند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت، با وصف تهدیدها و حملات مخالفان حدود چهار میلیون تن در این انتخابات ولسی جرگۀ افغانستان اشتراک کردند.

گلاجان عبدالبدیع صیاد
گلاجان عبدالبدیع صیاد

گلا جان عبدالبدیع صیاد رئیس این کمیسیون با اعلان پایان پروسه رأی‌دهی ۲۹ میزان گفت:

"رأی‌دهی در ۴۵۷۶ مرکز صورت گرفت. بر اساس شمارش که تا اکنون از ولایات رسیده، در ۳۲ ولایت به غیر از ولایات کندهار و بادغیس {که شمارش آن بعداً خواهد رسید} و شمارش رأی‌دهی روز یکشنبه، حدود چهار میلیون تن رأی داده‌اند. در مجموع گفته می‌توانیم که ۴۵ درصد واجدین شرایط رأی داده‌اند که با در نظرداشت انتخابات گذشته، سطح خیلی بلند اشتراک مردم را نشان می‌دهد."

آقای صیاد اطمینان داد، در مراکزی که زورمندان تلاش کردند تا از وسایل بایومتریک استفاده نشود، صندوق‌های آن به دقت بررسی شده و باطل اعلان خواهد شد.

در این انتخابات ولسی جرگۀ افغانستان حدود ۲۵۰۰ تن نامزد شده بودند و مردم به غیر از ولایات کندهار و غزنی در ۳۲ ولایت افغانستان رأی دادند.

نا آشنایی برخی کارمندان مراکز رأی‌دهی با سیستم بایومتریک، نبود نام‌های تعدادی از رأی‌دهنده‌گان در فهرست، تهدیدها و حملات مخالفان، آزمون‌های جدی را در برابر این انتخابات به وجود آورده بود.

XS
SM
MD
LG