لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۲

جان بولتن: ما می خواهیم خیلی شدید و تا جایکه امکان دارد بر ایران فشار وارد کنیم


جان بولتن مشاور امنیت ملی امریکا می گوید، با تحریم های تازه بالای سکتور نفت ایران، ایالات متحده می خواهد فشارها را بالای ایران افزایش دهد، اما وضع این تحریم ها به خاطر آن نیست که دوستان و متحدان امریکا که به نفت ایران وابسته اند، متضرر شوند.

جان بولتن سی و یکم اکتوبر در همیلتن سوسایتی (Hamilton Society) در واشنگتن گفت:

"ما می خواهیم خیلی شدید و تا جایکه امکان دارد بر ایران فشار وارد کنیم، ولی این را هم نمی خواهیم که دوستان و متحدان ما زیانمند شوند."

این اظهارات جان بولتن مشاور امنیت ملی امریکا یک نرمش را در موقف قصر سفید نشان می دهد که از کشورهای جهان خواسته است تا واردات نفت شان را از ایران قطع کرده و آن‌را به صفر برسانند.

جان بولتن
جان بولتن

چهار روز بعد، یعنی به تاریخ پنجم نومبر سال جاری میلادی تحریم های تازه ایالات متحده امریکا بر سکتور نفت ایران آغاز می شود.

واشنگتن همچنان در مورد این‌که آیا برای برخی کشورهای متحد امریکا مانند ترکیه و هند که خواستار معافیت از این تحریم‌ها شده اند، معافیت داده شود، غور می‌کند.

هند که بعد از چین بزرگترین وارد کننده نفت از ایران محسوب می شود گفته است که فوراً نمی تواند، یک بدیل دیگر را برای واردات نفت ایران پیدا کند و خواستار معافیت از تحریم های ایالات متحده امریکا بر واردات نفت از ایران شده است.

حکومت ترکیه نیز یک تقاضای مشابه را با وزارت خزاین امریکا مطرح کرده است.

حکومت کوریای جنوبی نیز به مایک پومپیو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا گفته است که تا حد امکان شرکت های کوریای جنوبی را از تحریم های تازه ایالات متحده امریکا بر سکتور نفت ایران معاف کند.

جان بولتن مشاور امنیت ملی امریکا در مورد سایر کشورهای جهان که افغانستان و عراق نیز شامل آن می باشد گفته است، اداره رئیس جمهور دونالد ترمپ می داند که برخی کشورها نمی توانند، فوراً همهء تحریم ها را مراعات کنند.

XS
SM
MD
LG