لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۶

تعداد زیاد اطفال مهاجرین افغان از رفتن به مکتب در ایران محروم اند


با بیش از سه میلیون مهاجر افغان، ایران یکی از کشور های جهان با بیشترین تعداد مهاجرین است.

بر اساس گزارش بخش ایران رادیو آزادی، در کنار چالش‌های دیگر یکی از مشکلات که مهاجرین افغان در ایران با آن روبرو اند دسترسی نداشتن اطفال شان به مکاتب است، بخصوص آنعده از مهاجرین که بدون اسناد قانونی در این کشور بود و باش دارند.

این گزارش براساس معلومات UNHCR گفته است که در حال حاضر ۴۲۰ هزار طفل افغان در مکاتب ابتدایی و متوسطه ایران مشغول درس اند که ۷۲ هزار آن مربوط به خانواده‌های اند که بدون داشتن اسناد قانونی در آن‌کشور زندگی می‌کنند.

آیت الله علی خامنه‌ای رهبر مذهبی ایران چندی پیش مشکلات کودکان افغان برای دسترسی نداشتن به مکاتب در کشورش را تایید کرد وخواهان حل آن شد اما تا کنون در این مورد پیشرفت جدی صورت نگرفته‌است.

اطفال مهاجرین افغان بعضاً بخاطر مشکلات لسان و هزینه مکتب و قرطاسیه از رفتن به درس و تعلیم در ایران باز می‌مانند.

این در حالیست که تعداد اندکی از مکاتب وجود دارند که از سوی مهاجرین افغان برای کودکان مهاجر تاسیس شده‌اند اما این مکاتب از سوی حکومت ایران به رسمیت شناخته نمی‌شوند.

به گفته بخش ایران رادیو آزادی، با وجود چالش‌های موجود اما دید مردم در مورد دسترسی اطفال مهاجرین افغان به مکاتب در ایران تغییر مثبت کرده‌است و آن‌ها از حکومت می‌خواهند که به مشکل اطفال مهاجرین در این کشور رسیدگی کند.

یک کمپاین در تویتر در ۲۰۱۷ میلادی از سوی یک خبرنگار ایرانی راه اندازی شد که در آن خواهان حق دسترسی اطفال مهاجرین افغان به مکاتب در ایران شد، این کمپاین از سوی وزیر معارف و برخی چهره های شناخته شده ایران مورد حمایت قرار گرفت و حکومت وعده کرد که در این راستا اقدامات عملی خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG