لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۶

شمار بی‌جا شده‌ها در شهر شبرغان نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌است


شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان جای امن برای هزاران خانوادۀ بی‌جا شدۀ داخلی در شمال کشور گزارش شده‌است.

مسئولان می‌گویند در این اواخر هزاران خانواده به دلایل ادامۀ جنگ از ولسوالی‌های نا امن ولایات فاریاب، سرپل و ولسوالی‌های جوزجان به شهر شبرغان تجمع کرده‌اند.

محسن مدیر حالات اضطرار ریاست امور مهاجرین جوزجان به روز چهارشنبه ۱۶ عقرب به رادیو آزادی گفت، قرار است در آیندۀ نزدیک برای یکهزار خانوادۀ بی‌جا شده کمک‌های زمستانی توزیع شود.

وی گفت:

"شمار بی‌جا شده‌ها نسبت به سال گذشته در شهر شبرغان افزایش یافته‌است و ما با همآهنگی نهادهای کمک‌رسان در نظر داریم که برای یک هزار خانوادۀ بی‌جا شده کمک‌های زمستانی از قبیل پوشاک، کالای زمستانی و پاپوش کمک نماییم."

مسئولان ریاست امور مهاجرین و عودت کننده‌گان جوزجان می‌گویند که همزمان تلاش‌ها برای بازگشت این بی‌جا شده‌ها به محلات اصلی‌شان از سوی دولت جریان دارد.

شماری از بی‌جا شده‌ها که در حال حاضر در شهر شبرغان بسر می‌برند با فرا رسیدن فصل زمستان از وضعیت زنده‌گی‌شان ابراز نگرانی دارند.

محمد یوسف ۴۵ ساله که به تازه‌گی به دلیل نا امنی‌ها از ولسوالی خانقاه جوزجان با خانواده‌اش به شهر شبرغان پناه آورده‌است می‌گوید که او فعلاً در یک قریه بنام بیش کپه زنده‌گی می‌کند و فرزندانش برای خوردن و پوشیدن چیزی در خانه ندارند.

این‌که به این معضل حکومت و سازمان‌های بین‌المللی چه کمک‌ها و تدابیری را اتخاذ نموده‌اند؟ محمد یوسف می‌گوید:

"تا هنوز برای ما هیچ چیز کمک نشده از صبح که آمدیم عریضه در دست ما نوبت نمی‌رسد که ما یک امضا از والی بگیریم و مراجعه کنیم به ریاست امور مهاجرین."

انتقادها در حالی راجع به بی‌توجهی دولت و نهادهای مسئول نسبت به وضعیت بی‌جا شده‌ها و عودت کننده‌ها صورت می‌گیرد که ریاست امور مهاجرین و عودت کننده‌گان جوزجان سروی بی‌جا شده‌ها را در قریه‌جات آغاز کرده تا این‌که با همآهنگی دیگر نهادهای کمک‌رسان مواد کمکی زمستانی برای این بی‌جا شده‌ها توزیع شود.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG