لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۸

بندهای آب در غرب افغانستان را کی تهدید می‌کند؟


برخی بند‌های بزرگ آب در غرب افغانستان مورد تهدید گروه‌های مسلح قرار دارند.

سلما نام بزرگترین بند آب در افغانستان است که به‌گفته قوماندان امنیه هرات زیر تهدید امنیتی قرار دارد.

امین‌الله امرخیل روز پنج‌شنبه «۲۴ عقرب ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، هرچند در ماه‌های اخیر کدام حمله بالای این بند صورت نگرفته، اما طالبان و برخی گروه‌های دیگر مخالف مسلح دولت برای تخریب این بند تلاش می‌کنند.

امرخیل از کدام کشور نام نمی‌گیرد، اما می‌گوید برخی کشور‌های همسایه برای تخریب بند سلما مخالفان مسلح دولت را حمایت می‌کنند.

امین الله امرخیل
امین الله امرخیل

او افزود:

"طالبان و یک تعداد اجیران دیگری اند که به نام طالبان سلاح گرفته اند تا این بند را تخریب کنند و از طرف بعضی کشور‌های همسایه تمویل و تجهیز می‌شوند. در این اواخر دوربین‌های شب به دسترس مخالفین قرار داده شده و برعلاوه تخریب بند سلما کوشش می‌کنند تا برنامه‌های اقتصادی را در زون غرب مختل بسازند و یا هم تخریب کنند."

هرچند کار بازسازی بند سلما برای بار نخست در سال ۱۹۷۶ میلادی آغاز شده بود، اما به علت ادامۀ جنگ‌ها تا سال ۲۰۰۲ متوقف شد.

این بند که بالای دریای هریرود در هرات موقعیت دارد در جوزای سال ۱۳۹۵ به کمک مالی حدود سه صد میلیون دالر امریکایی از سوی هند ساخته شد.

بند سلما توسط رهبران افغانستان و هند افتتاح شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:06 0:00

​بند ​سلما در کنار رساندن برق برای ۲۵۰ هزار خانواده حدود ۸۰ هزار هکتار زمین را نیز آبیاری می‌کند.

بند سلما یک سال پس از بهره برداری یعنی در سرطان سال گذشته مورد حمله قرار گرفت که در آن حمله ۱۰ تن از نیرو‌های محافظتی این بند کشته و یک تن دیگر‌ شان زخمی شدند.

در حملۀ یاد شده چهار مخالف مسلح دولت نیز کشته شده بودند.

سلما تنها بند آبگردان در غرب افغانستان نیست که با تهدید امنیتی روبه‌رو است.

سه شب پیش مخالفان مسلح دولت بالای بند کمال خان در ولایت نیمروز حمله کرده اند.

سه شب پیش مخالفان مسلح دولت بالای بند کمال خان در ولایت نیمروز حمله کرده اند.

ولی احمد صریح سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت نیمروز به رادیو آزادی گفته است، این حمله از سوی گروه‌های مسلح مخالف دولت صورت گرفته که در آن ۵ مهاجم کشته و هفت مهاجم دیگر زخمی شده اند.

بند سلما
بند سلما

وی کشته شدن دو پولیس و زخمی شدن یک پولیس دیگر را در این حمله تأیید می‌کند.

آقای صریح می‌گوید، هرچند در یک سال اخیر این اولین حمله بالای این بند می‌باشد، اما مخالفان مسلح دولت بر بخش‌های ولسوالی چهار برجک نیمروز حمله می‌کنند که به‌گفته وی، این حملات بند کمال خان را تهدید می‌کند.

او افزود:

"بند کمال خان یک بند حیاتی برای افغانستان است، تعدادی اند که نمی‌خواهند این بند آباد شود و برای صدمه وارد کردن به این بند می‌خواهند از راه‌های مختلف ضربه وارد کنند."

کار ساخت بخش سوم بند کمال خان در ماه اپریل سال گذشته میلادی با هزینه ۷۸ میلیون دالر امریکایی که از بودجه انکشافی دولت افغانستان پرداخت می‌شود آغاز شد.

مقام‌ها در وزارت انرژی و آب افغانستان در آن زمان گفته اند که کار ساخت این بخش بند کمال خان در جریان چهار سال تکمیل خواهد شد.

تا هنوز مشخص نیست که کار ساخت این بند چند فیصد پیش رفته است و در این باره آصف غفوری سخنگوی وزارت انرژی و آب نخواست معلومات دهد.

ساخت بند‌های آب در افغانستان همواره با نگرانی کشور‌های همسایه به خصوص ایران و پاکستان به همراه بوده است.

سربازان ایرانی افغانها را به جرم استفاده از آب دریای هریرود به قتل می رسانند
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:54 0:00

جواد ظریف وزیر خارجه ایران پیش از این با لحن هشدار آمیز گفته بود که کشورش برای گرفتن حق‌آبۀ خود از افغانستان از هر ابزار فشاری استفاده می‌کند.

پیشتر از آن حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفته است که کشورش در زمینۀ ساخت بندها در کشورهای همسایه خصوصاً در افغانستان نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد.

هرچند مقام‌های محلی در غرب افغانستان طالبان و برخی گروه‌های دیگر را به تهدید بند‌های آب متهم می‌کنند، اما طالبان پیش از این گفته اند که آنان پروژه‌های عام‌المنفعه به شمول بند‌های آب را هدف قرار نمی‌دهند.

در همین حال برخی اعضای شورای ملی می‌گویند، ایران برخی گروه‌های مسلح را حمایت می‌کند تا بند‌های آب را در غرب افغانستان با خطر روبه‌رو کنند.

محمد نادر بلوچ نمایندۀ مردم نیمروز در مشرانو جرگه افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید، کسانی که سه شب پیش بالای بند کمال خان حمله کرده بودند به سوی ایران فرار کرده اند.

آقای بلوچ اما در بارۀ این ادعایش کدام اسنادی به ما ارائه نکرد.

به‌گفته وی، فرار مهاجمان به سوی ایران نمایانگر این است که ایران مخالفان مسلح دولت را برای تخریب بند‌های آب حمایت می‌کند.

او افزود:

"قرار گزارش‌های که نیرو‌های امنیتی برای ما داده اند گویا این تحرکات از طرف کشور ایران صورت گرفته و دشمن‌های مردم که حمله کرده اند به طرف کشور ایران عقب نشینی کردند."

مشرانو جرگه
مشرانو جرگه

وزارت داخله افغانستان به دلیل نداشتن اسناد، حمایت ایران از گروه‌های مسلح مخالف دولت برای تخریب بند‌های آب را رد و یا تأیید نمی‌کند.

نصرت رحیمی معاون سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی، اما تأیید می‌کند که ایران در عقب برخی پلان‌های شوم در افغانستان دست دارد.

او افزود:

"حملات و پلان‌های شوم را که دشمن در افغانستان تطبیق می‌کند بدون شک دست استخبارات منطقه وجود دارد، در ۹۰ فیصد موارد پاکستان و در بسیاری موارد ایران هم."

نصرت رحیمی
نصرت رحیمی
​برای امنیت بند‌های آب هدایات جدی به مسئولین داده شده است.

رحیمی می‌گوید، برای تأمین امنیت بند‌های آب هدایات جدی به مسئولین امنیتی ولایات داده شده است.

به‌گفته وی، نیرو‌های امنیتی به خصوص پولیس تدابیر جدی را برای تأمین امنیت بند‌های آب روی دست گرفته است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:10 0:00
لینک مستقیم

امین‌الله امرخیل قوماندان امنیه هرات نیز می‌گوید، نیرو‌ های امنیتی از بند سلما محافظت می‌کنند و مخالفان مسلح دولت به هدف‌‌شان نخواهند رسید.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG