لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۶

برخی وکلا:‌ بی‌تفاوتی کابل سبب افزایش حملات ایران بالای بند کمال خان می‌شود


عکس جنبه تزئینی دارد
عکس جنبه تزئینی دارد

بند کمال خان در ولایت نیمروز در غرب افغانستان دو شب پیش مورد حمله قرار گرفت، حملۀ که به گفته یک عضو مشرانو جرگه از سوی ایران سازمان دهی شده است.

محمد نادر بلوچ عضو مشرانو جرگه افغانستان روز چهارشنبه «۲۳ عقرب ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، این حمله نشان دهنده این است که کشور های همسایه نمی‌خواهند بند کمال خان ساخته شود.

به‌گفته وی، در صورتی‌که حکومت افغانستان در این راستا بی‌تفاوت باقی بماند حمله‌های ایران بالای این بند افزایش خواهد یافت.

ولسی جرگه
ولسی جرگه

وی افزود:

"صد در صد ما نگرانی و تشویش داریم، اگر بی‌تفاوتی دولت باشد تحرکات نظامی از سوی ایران و پاکستان بالای بند کمال خان قوی‌تر خواهد شد."

  • آقای بلوچ اما در بارۀ این ادعایش کدام اسنادی به ما ارائه نکرد.

ولی احمد صریح سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت نیمروز به رادیو آزادی گفته است، این حمله از سوی گروه‌های مسلح مخالف دولت صورت گرفته که در آن ۵ مهاجم کشته و هفت مهاجم دیگر زخمی شده اند.

وی کشته شدن دو پولیس و زخمی شدن یک پولیس دیگر را در این حمله تأیید می‌کند.

محمد نادر بلوچ سناتور افغان می‌گوید، بر اساس گزارش مسئولین امنیتی در محل، مهاجمان پس از حمله به سوی ایران عقب نشینی کرده اند، اما سخنگوی پولیس نیمروز این ادعا را رد و یا تأیید نمی‌کند.

تصویر از جریان افتتاح کار ساخت بند کمال خان
تصویر از جریان افتتاح کار ساخت بند کمال خان

کار ساخت بخش سوم بند کمال خان در ماه اپریل سال گذشته میلادی با هزینه ۷۸ میلیون دالر امریکایی که از بودجه انکشافی دولت افغانستان پرداخت می‌شود، آغاز شد.

مقام‌ها در وزارت انرژی و آب افغانستان در آن زمان گفته‌اند که کار ساخت این بخش بند کمال خان در جریان چهار سال تکمیل خواهد شد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان هنگام افتتاح کار ساخت این بند گفته بود که این کار به هدف مدیریت آب‌های کشور صورت می‌گیرد و مدیریت آب سبب خواهد شد تا دیگر آب افغانستان ضایع نشود.

محمد نادر بلوچ عضو مشرانو جرگه به رادیو آزادی گفته است، باید کار این بند تا ۳۰ درصد پیش می‌رفت، اما به‌گفته وی از زمان آغاز کار بخش سوم این بند تا حال حدود ۱۲ درصد کار پیش رفته است.

خواستیم در این باره نظر وزارت انرژی و آب را داشته باشیم، اما محمد آصف غفوری سخنگوی این وزارت گفت، وزارت انرژی و آب در بارۀ بند کمال خان ابراز نظر نمی‌کند.

قابل تذکر است که بارها گزارش شده‌است که کشور‌های همسایه به خصوص ایران و پاکستان نمی‌خواهند تا افغانستان از آب‌های خود به گونه مؤثر استفاده کند.

جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران پیش از این با لحن هشدار آمیز گفته بود که کشورش برای گرفتن حق‌آبۀ خود از افغانستان از هر ابزار فشاری استفاده می‌کند.

پیشتر از آن حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفته‌است که کشورش در زمینۀ ساخت بندها در کشورهای همسایه خصوصاً در افغانستان نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد.

تلاش کردیم در بارۀ نگرانی‌های تازه مبنی بر مداخله و تهدید در کار بند کمال خان نظر وزارت انرژی و آب را بگیریم، اما آصف غفوری سخنگوی این وزارت در این باره ابراز نظر نکرد.

نصرت رحیمی: ایران در عقب برخی پلان‌های شوم در افغانستان دست دارد.

در همین حال وزارت داخله افغانستان می‌گوید، برای تأمین امنیت بند کمال خان تدابیر جدی روی دست گرفته شده‌است.

نصرت رحیمی معاون سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت، تا هنوز ثابت نشده که آیا ایران در حمله بالای بند کمال خان دست دارد یا نه، اما به‌گفته وی، ایران در عقب برخی پلان‌های شوم در افغانستان دست دارد.

نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان

وی افزود:

"شما می‌دانید که بعضی عملیات و پلان‌های شوم که دشمن در افغانستان تطبیق می‌کند بدون شک دست استخبارات منطقه وجود دارد، در بیشتر موارد پاکستان و در بسیاری موارد دیگر ایران هم."

پیش از این بیشتر مسئولان محلی در ولایت‌های غربی و جنوبی افغانستان نسبت به مداخلۀ ایران در امور افغانستان ابراز نظر کرده بودند و این اولین باری است که وزارت داخلۀ افغانستان دست داشتن ایران در برخی پلان‌های مخالفان مسلح دولت را تأیید می‌کند.

اما این‌که ایران در عقب کدام پلان‌های مخالفان مسلح دولت افغانستان قرار دارد؟ آقای رحیمی در این باره جزئیات نداد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG