لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۹

سروی: در سال روان کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش یافته است


سروی تازه حکومت افغانستان و سازمان ملل کاهش قابل ملاحظه را در کشت کوکنار و تولید مواد مخدر نشان میدهد.

سروی تازه حکومت افغانستان و اداره مبارزه علیه مواد مخدر و جرایم سازمان ملل که سه روز قبل نشر گردید، نشان میدهد که در سال روان کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش یافته است.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان در کابل به خبرنگاران گفت، که تعدیل قانون مبارزه علیه مواد مخدر، مرور پلان ملی عمل مبارزه علیه مواد مخدر، ایجاد هماهنگی میان ادارات و تلاش های نیروهای افغان باعث شده است، تا کشت کوکنار در سال روان کاهش یابد.

او افزود:

"به اساس سروی، طی سال ۱۳۹۷ مجموع ساحات تحت کشت کوکنار در افغانستان (۲۶۳) هزار هکتار زمین را احتوا می کند که بیست فیصد کاهش نسبت به ۱۳۹۶ را نشان میدهد. ضمناً در سال ۱۳۹۷ به مقدار شش هزار و چهار صد متریک تن تریاک تولید گردیده است که در مقایسه به سال گذشته که نه هزار متریک تُن تولید صورت گرفته بود، در سال جاری (۲۹) فیصد کاهش در تولید تریاک رونما گردیده است."

سلامت عظیمي
سلامت عظیمي

حکومت افغانستان توانسته در سال روان از میان (۲۶۳) هزار هکتار زمینی که بالای آن کوکنار کشت شده بود، تنها (۴۰۶) مزرعه کوکنار را تخریب کند.

یافته های این سروی نشان میدهد که (۹۸) فیصد کوکنار افغانستان در ولایات جنوب غرب کشور کشت می شود و ولایات هلمند، ارزگان، کندهار، بدخشان، فراه، بادغیس، ننگرهار و غور از جمله ولایاتی است که بیشترین کوکنار در آن کشت شده است.

مارک کولن نماینده (UNODC) در افغانستان میگوید، در کنار سایر عوامل، خُشک سالی نیز نقش عمده در کاهش کشت کوکنار داشته است و دلیل دیگر آن نیز کاهش چشم گیر در قیمت تریاک می باشد.

جمعه دین گیانوال عضو مشرانو جرگه افغانستان میگوید، خُشک سالی که در سال روان عامل عمده کاهش کشت کوکنار خوانده شده، یک عامل همیشگی نیست، بلکه به گفته وی، نیاز است تا حکومت افغانستان راه‌ها و برنامه های عملی‌تری را برای مبارزه علیه کشت کوکنار و تولید مواد مخدر جستجو کند.

او افزود:

"خُشک سالی برای کسی است که توان ندارد و رسیده‌گی کرده نمیتواند. کسانی که کوکنار کشت می کنند امکانات زیادی در اختیار دارند تا کوکنار کشت شده شان را به حاصل برسانند. در برخی ولایات نا امن که کشت کوکنار صورت می گیرد، کشت در این ولایات در مقایسه به گذشته حتی بیشتر شده و کم نشده است. مناطقی که نا امن است تحت نام طالب و مخالف کشت کوکنار زیاد تر صورت می گیرد."

اداره مبارزه علیه مواد مخدر و جرایم سازمان ملل عدم تطبیق قانون، بی ثباتی سیاسی، فساد اداری و موجودیت زمینه های قاچاق و فروش مواد مخدر را عامل دوام کشت کوکنار و تولید مواد مخدر میداند.

نماینده این اداره هشدرا میدهد که اگر با مواد مخدر به عنوان عامل بزرگ نا امنی افغانستان مبارزه جدی صورت نگیرد، دوام کشت و قاچاق مواد مخدر باعث دوام جنگ شده میتواند.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:26 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG