لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۴

مشرانو جرگه از توافق کمیسیون های انتخاباتی ابراز خرسندی می‌کند


مشرانو جرگه افغانستان، از توافق به‌‌میان آمده میان کمیسیون های انتخاباتی ابراز خرسندی می‌کند.

مشرانو جرگه افغانستان از توافق میان کمیسیون های انتخاباتی ابراز خرسندی کرده می گوید، این مسئله روی نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه تاثیر گذار خواهد بود.

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، کمیسیون های انتخابات و شکایات انتخاباتی باید در هماهنگی کامل این روند را پیش ببرند.

محمد اصف صدیقی
محمد اصف صدیقی

​او افزود:

"ما از توافق به‌میان آمده میان هر دو کمیسیون خوش هستیم اما تاکید ما اینست که این کارها در هماهنگی کامل انجام شود در غیر آن فرصت سو استفاده را برای برخی حلقات ایجاد می‌کند."

این در حالیست که کمیسیون شکایات انتخاباتی روز پنجشنبه آرای تمام مراکز انتخابات ولسی جرگه کابل را باطل اعلان کرد اما روز جمعه اعلان کرد که کمیسیون مستقل انتخابات برخی اسناد را در اختیار آنان قرار می دهد که پس از ارزیابی آن روی فیصله شان غور می کنند.

علی رضا روحانی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی به رادیو آزادی گفته است، آنان به برخی معلومات به شمول اسناد بایومتریک نیاز دارند که کمیسیون مستقل انتخابات باید آن‌را هر چه زودتر در اختیار شان قرار دهد.

از سوی هم کمیسیون مستقل انتخابات می گوید، در نشست رؤسایی هر دو کمیسیون با سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری فیصله شد که کمیسیون شکایات انتخاباتی باید روی فیصله‌اش غور نماید و کمیسیون مستقل انتخابات هم باید اسناد مورد نیاز را در اختیار آنان قرار دهد.

ذبیح الله سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، هدف کمیسیون ها اینست که این پروسه به موفقیت برسد و رای سیاه و سفید از هم جدا گردد.

با این همه بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می گوید، هماهنگی لازم میان کمیسیون‌های انتخاباتی وجود ندارد.​

یوسف رشید
یوسف رشید

یوسف رشید رئیس اجرایی این بنیاد در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"تا کنون اصلاً هماهنگی وجود ندارد و روابط میان هر دو کمیسیون تیره است و بخاطر راه حل در این پروسه روز گذشته از سوی حکومت یک نشست هم دایر شده بود. اگر هر دو طرف از خواست های شان صرف نظر نکرده و به‌خاطر عزت و حیثیت این پروسه فکر نکنند، نگرانی ما اینست که این پروسه اعتبار خود را از دست بدهد."

از سوی هم اتحاد نهادهای ناظر انتخاباتی برای تامین شفافیت از کمیسیون های انتخاباتی میخواهد که تصامیم شان را با احتیاط گرفته و سبب ایجاد بحران در این پروسه ملی نشوند.

در عین حال امیرخان یار معاون دوم ولسی جرگه که ریاست جلسه روز شنبه این جرگه را برعهده داشت گفت، افراد که در روند انتخابات مداخله می کنند باید به ارگانهای عدلی و قضایی معرفی شوند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG