لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۱

موافقتنامه آتش‌بس یمن راه را برای رسیدن کمک‌ها به جنگ‌زده‌ها باز می‌کند


خسارات ناشی از جنگ در یمن
خسارات ناشی از جنگ در یمن

طرف‌های درگیر یمن روز پنج‌شنبه به آتش‌بس در شهر ساحلی حُدیده در این کشور موافقه نمودند که این عمل راه را برای رسیدن کمک‌ها به میلیون‌ها باشنده این کشور که در آستانه قحطی قرار دارند باز می‌کند.

به نظر تحلیلگران و کشورهای ذیدخل این گامدر بحران چهار ساله یمن پیشرفت چشمگیر به شمار می‌رود.

اگر موافقتنامه آتش‌بس یمن که در سویدن امضا شده عملی گردد بنادر ساحلی برای رسیدن کمک‌های غذایی و دیگر کمک‌های عاجل به ۱۴ میلیون نفری که در آستانه قحطی قرار دارند، باز می‌شود.

یمن از سال ۲۰۱۴ به این‌سو با جنگ‌های داخلی دست به گریبان است که در یک طرف گروه حوثی‌های تحت حمایت ایران قرار دارند و در طرف دیگر حکومت عبدربه منصور هادی که به رسمیت شناخته شده و از سوی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی حمایت می‌شود.

به اساس موافقتنامۀ که شام روز گذشته در سویدن حاصل شد آتش‌بس فوری باید در سه بندر شهر ساحلی حُدیده جاری شود و دو طرف بیرون کشیدن همزمان قوای نظامی از این شهر را آغاز کنند ولی در مورد جای که این قوه‌ها به آن می‌روند چیزی گفته نشده‌است.

سازمان ملل متحد نقش کلیدی را در نظم و تفتیش بندرها که از چهار سال به این‌سو در دست شورشیان حوثی قرار داشت به عهده می‌گیرد.

به مرور و زمان امنیت این بنادر به دست قوای محلی داده می‌شود که در مورد تعریف آن طرف‌های رقیب اختلاف نظر دارند.

آنتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد
آنتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد

به گفته آنتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد طرف‌های درگیر در مورد سومین شهر کلان یمن تعز هم به تفاهم رسیدند که میدان جنگ‌های شدید بوده‌است ولی در این مورد توضیحات داده نشده‌است.

بعد از امضای این موافقتنامه در روز هفتم مذاکرات وزیر خارجه یمن خالد الیمنی اظهار داشت که از آغاز جنگ در یمن موافقتنامه روز گذشته بزرگ‌ترین گام به پیش می‌باشد.

محمد عبدالسلام رئیس هیئت مذاکره کنندگان گروه شورشی حوثی‌ها اظهار داشت که حوثی‌ها مطابق این موافقتنامه عمل خواهند کرد.

وزیر خارجه یمن و رهبر هیئت حوثی‌ها بطور سمبولیک در پایان مذاکرات روز گذشته با هم دست دادند.

مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا از امضای این موافقتنامه بسیار تشویق شده و گفت که اکنون صلح در یمن ممکن می‌باشد. او اظهار داشت بسیار کار در پیش است و پیشرفت آسان نخواهد بود ولی چیزی که برای بسیاری مردم غیر محتمل بود اکنون احتمال پذیر شده‌است.

با وصفی که طرف‌های درگیر و کشورهای جهان در مورد این موافقتنامه خوشبینی عمیق ابراز کرده‌اند اما بسیار سوال‌ها حل ناشده مانده‌است.

در مورد آینده میدان هوایی صنعا در پایتخت و اقدامات اقتصادی برای نجات مردم از گرسنگی هنوز بحث نشده‌است.

میدان هوایی صنعا از تقریباً سه سال به این‌سو به روی پروازهای تجارتی مسدود می‌باشد. از همین رو طرف‌ها توافق کرده‌اند که در ماه جنوری سال آینده بار دیگر ملاقات می‌کنند.

بعضی از نکات موافقتنامه حتی برای خود طرف‌های امضا کننده مبهم می‌باشد و هر یک برداشت خود را دارند. آینده مذاکرات به این هم تعلق دارد که امریکا تا چه حد می‌تواند بر عربستان سعودی فشار وارد کند تا حملات هوایی را بر یمن متوقف بسازد زیرا سازمان ملل متحد اظهار می‌دارد که تعداد زیاد اطفال و مردم بی‌گناه در این حملات کشته شده‌اند.

به هر حال، گروه بین‌المللی بررسی بحران می‌گوید که دستآوردها در مذاکرات سویدن بیشتر از آن چیزی بود که انتظار می‌رفت.

XS
SM
MD
LG