لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۶

وزارت زراعت: سالانه حدود ۱۰ هزار متریک تن ماهی در افغانستان تولید می‌‌شود


 اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت افغانستان!
اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت افغانستان!

وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‌گوید که هر سال در این کشور حدود ۱۰ هزار متریک تن ماهی تولید می‌گردد.

وزارت زراعت و مالداری افغانستان امیدوار است تا تولید ماهیان را در داخل افزایش داده و سطح واردات آن را از خارج به کشور پائین بیاورد.

اکبر رستمی سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که سالانه در فارم‌های پرورش ماهیان در داخل کشور حدود ۱۰ هزار متریک تن ماهی تولید می‌گردد.

وی گفت که هرچند تولید این مقدار ماهی در داخل کشور نیازمندی مردم را مرفوع کرده نمی‌تواند، اما می‌گوید که در حال حاضر این مشکل تا حدی زیاد کاهش یافته است.

فارم ماهی در قرغه در شهر کابل
فارم ماهی در قرغه در شهر کابل

او افزود:

"بر اساس ارقام وزارت زراعت و مالداری افغانستان به تعداد ۲۰۰۰ فارم پرورش ماهی در داخل کشور وجود دارد که اندازه تولید ماهی‌ها در هر سال به ۱۰۰۰۰ متریک تن می‌باشد، همانگونه که کار بالای این صنعت جدید جریان دارد وزارت تصمیم دارد که با مردم و دهاقین کمک مالی و تخنیکی را انجام دهد تا این گونه فارم‌ها بیشتر ایجاد گردد."

آقای رستمی گفت که فارم‌های پرورش ماهی به شمول کابل در ولایت‌های لغمان، کنر، ننگرهار، کندهار، بلخ، ارزگان، هرات، و برخی ولایت‌های دیگر از سه سال به این طرف فعال شده‌است.

این در حالیست که ماهی از کشورهای همسایه به‌خصوص پاکستان در ولایت‌های سرحدی افغانستان وارد می‌گردد.

سرمایه‌گذاران افغان می‌گویند که مردم فارم‌های ماهی را در زمین‌های خود به مصرف شخصی‌شان ایجاد کرده و در آن مصروف کار اند.

آن‌ها می‌گویند که هرگاه حکومت برای‌شان سهولت‌های لازم را فراهم سازد فارم‌های تولید و پرورش ماهی نیز بیشتر خواهد شد.
رحم‌الدین حاجی آغا یکی از تاجران و سرمایه‌گذاران افغان

رحم‌الدین حاجی آغا یکی از تاجران و سرمایه‌گذاران افغان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"در هر سال هزارها تن ماهی از خارج به کشور وارد می‌گردد، برای این‌که در داخل کشور ما انکشاف کند، حکومت باید یک بانک را ایجاد کرده و قرضه بدهد و هرگاه حکومت این فارم‌ها را بسازد و در کنار آن واردات از خارج متوقف گردد مردم بیشتر به این صنعت تشویق خواهند شد."

وزارت صنعت و تجارت افغانستان نیز می‌گوید که همکاری با متشبثین این بخش در جمع پلان‌های این وزارت می‌باشد.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت در مورد به رادیو آزادی گفت:

"در سرمایه‌گذاری که در داخل کشور در بخش متشبثات صورت می‌گیرد ما از آن حمایت می‌کنیم به‌خصوص در بخش پرورش ماهی‌ها ما پلان داریم که برای آن‌ها تکتانه را پائین و یا هم بدون تکتانه قرضه بدهیم و همین گونه می‌شود که بالای برخی از واردات تعرفه‌ها بلند برده شود تا زمینه برای انکشاف تولیدات داخلی مساعد گردد و از تولیدات خود استفاده کنیم."

تنها ماهیان نیست که از خارج به داخل کشور وارد می‌گردد، بلکه گوشت مرغ و دیگر مواشی حلال نیز از کشورهای خارج وارد افغانستان می‌گردد.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، به‌خاطر این‌که دیگر مواد از بیرون وارد کشور نشود حکومت باید تدابیر خود را برای رشد و انکشاف تولیدات داخلی جدی سازد.

گزراش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG