لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۳

نیروهای امنیتی ایران با محصلان معترض درگیر شدند


آرشیف، تظاهرات محصلین پوهنتون آزاد اسلامی در تهران
آرشیف، تظاهرات محصلین پوهنتون آزاد اسلامی در تهران

نیروهای امنیتی ایران با محصلان اعتراض کنندۀ درگیر شدند که برای چندمین روز پیهم بخاطر تصادم یک بس تظاهرات آن‌ها ادامه دارد.

مقامات ایران هراس از آن دارند که این تظاهرات محصلان باعث تظاهرات گسترده شود که امنیت ملی آن کشور را به مخاطره بیفگند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران به مقامات آن کشور هدایت داده‌است تا در مورد تصادم این بس محصلان لیلیه پوهنتون اسلامی آزاد تحقیق کنند.

به نوشته آژانس خبری رویترز، در یک ویدیوی نشر شده از طریق شبکه اجتماعی تویتر، صدها محصل پوهنتون دیده می‌شوند که با سر دادن شعارها خواهان برکناری برخی مقامات بورد رهبری این پوهنتون شدند.

اعتراض کنندگان در حالی‌که عکس‌های قربانیان این حادثه را با خود حمل می‌کردند، خواهان برکناری علی اکبر ولایتی رئیس هیئت مدیره پوهنتون آزاد اسلامی که مشاور آیت الله علی خامنه‌ای رهبر مذهبی ایران نیز می‌باشد، شده‌اند.

آژانس خبری رویترز نتوانسته است که صحت این ویدیو را تأیید کند.

آژانس خبری ایسنا (ISNA) از قول عبدالعظیم رضایی معاون والی تهران گزارش می‌دهد که گفته‌است این تظاهرات محصلان غیر قانونی بوده و برای آن مجوز صادر نشده‌است.

آرشیف، صادق لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس قوه قضاییه ایران
آرشیف، صادق لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس قوه قضاییه ایران

آیت الله صادق لاریجانی یک قاضی تندرو ایران روز دوشنبه در مورد احتمال تکرار تظاهرات سال ۲۰۰۹ میلادی هشدار داده‌است که بزرگترین نا آرامی دو دهه اخیر در ایران محسوب می‌شود.

تظاهرات اخیر زمانی آغاز شد که یک بس حامل محصلان لیلیه پوهنتون آزاد اسلامی ۲۵ دسمبر در شمال غرب تهران در امتداد یک راه کوهستانی، دچار حادثه شد.

در نتیجه این تصادم ۱۰ تن کشته و ۲۷ تن دیگر زخمی شدند.

مقامات پوهنتون گفته‌اند که راننده این بس دچار حمله عصبی شده بود، اما محصلان با اشاره به حفظ و مراقبت ضعیف وسایط تقاضا کرده‌اند که این پوهنتون باید موترها و وسایط جدید را خریداری کند.

به نوشته آژانس خبری رویترز، دونالد ترمپ رئیس ایالات متحده امریکا در اوایل سالجاری میلادی اعلان کرد که از توافق‌نامه اتمی سال ۲۰۱۵ میلادی قدرت‌های بزرگ جهان با ایران خارج می‌شود و تحریم‌های آن کشور را دوباره بر ایران وضع کرد. این مسئله باعث کاهش فاحش ارزش ریال واحد پولی ایران شده‌است.

XS
SM
MD
LG