لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۰

قوماندان امنیه هرات: طالبان تلاش دارند تا بند سلما را تخریب کنند


بند سلما
بند سلما

نیروهای امنیتی افغان عملیات گسترده را به خاطر پاک سازی ولسوالی‌های اوبه و پشتون زرغون از وجود طالبان مسلح راه اندازی کرده‌اند.

مقامات محلی در هرات گفته اند که اخیراً طالبان از ولسوالی شیندند به این ولسوالی‌ها آمده اند تا وضعیت امنیتی این مناطق را ناامن بسازند.

افزایش حضور طالبان تهدیدی برای پروژه‌های زیربنایی از جمله بند سلما تلقی می‌شود.

بیش از یک هفته می‌شود که عملیات گسترده پاکسازی به رهبری امین الله امرخیل، قوماندان امنیه هرات در ولسوالی‌های پشتون زرغون و اوبه این ولایت راه اندازی شده است.

جنرال امین الله امرخیل قوماندان امنیه هرات به رادیوآزادی گفت که در این عملیات قسمت‌های زیادی از این دو ولسوالی از وجود طالبان مسلح پاکسازی شده‌است.

او می‌گوید آنان تلاش دارند تا پوسته‌های امنیتی را در مسیر این دو ولسوالی افراز کنند تا طالبان مسلح دوباره نتوانند به این مناطق نفوذ کنند.

آرشیف، جنرال امین الله امرخیل قوماندان امنیه ولایت هرات
آرشیف، جنرال امین الله امرخیل قوماندان امنیه ولایت هرات

وی می‌گوید:

"راه‌ها مکمل از وجود مخالفان دولت در ولسوالی پشتون زرغون پاکسازی شده و عملیات‌های ما فعلاً ادامه دارد، هیچ مخالف مسلح در ولسوالی‌های اوبه و پشتون زرغون وجود ندارد، کل‌شان فرار کرده‌اند."

افزایش تحرکات مخالفان مسلح در ولسوالی چشت، نگرانی‌ها مبنی بر افزایش ناامنی‌ها در اطراف بند سلما را نیز افزایش داده‌است.

جنرال امین الله امرخیل قوماندان امنیه ولایت هرات می‌گوید، طالبان مسلح با همکاری استخبارات کشورهای منطقه کوشش داشتند تا با ناامن ساختن این مناطق بند سلما در ولسوالی چشت شریف را تخریب نمایند.

وی گفت:

"یکی از اهداف مهم دشمن تخریب بند سلما است، این‌ها یعنی پیش گزینه داشتند که هسته گذاری کنند و همین پلان‌شان است که هسته گذاری کنند در ولسوالی اوبه و پشتون زرغون که این‌ها در آینده اگر بتوانند،اقدامات بعدی‌ شان مسدود کردن این مسیرها و نزدیک شدن به ولسوالی چشت شریف و تخریب کردن بند سلماست."

اما گروه طالبان مسلح قبلاً گفته است که به تأسیسات عام المنفعه ضرر نمی رساند و هم‌چنان در مورد عملیات اخیر نیروهای افغان در ولسوالی‌های چشت و پشتون زرغون تبصره نکرده‌است.

به تازگی حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان به نیروهای امنیتی دستور داده‌است که در راستای تأمین امنیت بند سلما اقدامات جدی روی دست گیرند.

وکیل احمد کرخی، رئیس کمیته امنیتی شورای ولایتی هرات از افزایش حضور مخالفان مسلح در برخی از ولسوالی‌ها به خصوص پشتون ززغون ابراز نگرانی می‌کند.

وی می‌گوید:

"در اوایل گروپ‌های خرد و کوچک بود به پشتون زرغون، تمام پشتون زرغون شاید ۳۰ – ۴۰ طالب بوده باشد. حالا هر گروپ ۷۰، ۸۰ نفر شده. خوب همین کم توجهی روز به روز به نفوس این‌ها افزوده و دامنه گسترش آن در منطقه زیادتر شده‌است."

عملیات نظامی در ولسوالی پشتون زرغون با استقبال باشندگان این ولسوالی مواجه شده‌است.

شماری از باشندگان این ولسوالی از تداوم ناامنی‌ها انتقاد کرده و از حکومت می‌خواهند که برای تأمین امینت این ولسوالی اقدام فوری نماید.

محمد شریف و علی احمد دو تن از باشندگان ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات می‌گویند:

"عملیات آخر تقریباً توانسته ۷۰ فیصد رضایت مردم را به خود جلب کند. در همین عملیات اخیر که فعلاً جریان دارد و خود قوماندان صاحب امنیه فعلاً به ولسوالی حضور دارند آن طالبانی‌که بودند در ساحه دور شدند، فعلاً مشکل جدی دامن گیر این منطقه نمی‌باشد."

"باید دولت توجه زیادی داشته باشد، چرا که پشتون زرغون هم مرز به گذره به اصطلاح ادرسکن است، اگر خدای ناخواسته پشتون زرغون ناامن شود، فکر کنید که انجیل و گذره هم به این موضوع تأثیر گذار می‌باشد."

در جریان سال جاری یک بار دیگر عملیات نیروهای دولتی در ولسوالی پشتون زرغون راه اندازی شده بود، اما پس از مدتی طالبان مسلح دوباره به بخش‌های از این ولسوالی هجوم آوردند.

عبدالقادر کامل، یکی از کارشناسان سیاسی در هرات تأکید دارد که باید جلو آمدن دوباره طالبان به ولسوالی‌هایی‌که عملیات در آن‌ها راه اندازی شده‌، گرفته شود.

وی گفت:

"بارها دیده شده که عملیات در این ساحات به راه افتیده و بعد از ختم عملیات مخالفین مسلح دولت دو مرتبه به این مناطق حضور بهم رساندند، بناءً امیدوار هستیم که اداره محلی ولایت هرات و سکتور‌های امنیتی درس‌های لازم گرفته باشند و مسئله تأمین امنیت و پاکسازی ساحات از وجود مخالفین مسلح دولت در اولویت کاری این‌ها قرار داشته باشد."

چند روز قبل مهاجمان مسلح به حوزه ششم امنیتی در مرکز شهر هرات حمله کردند که در آن چندین سرباز پولیس کشته و زخمی شدند.

این حمله نشان داد در صورتی‌که عملیات‌ها در ولسوالی‌ها راه اندازی نشود، حملات مخالفان مسلح در شهر هرات نیز به دور از امکان نیست.

شماری از اعضای شورای ولایتی هرات هشدار می‌دهند که سرکوب نشدن مخالفان مسلح در فصل سرما، احتمالاَ حملات بهاری این گروه را به گونه چشم‌گیر در این ولایت افزایش خواهد داد.

شاه پورصابر، هرات

XS
SM
MD
LG