لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۵

اتاق تجارت و صنایع از باز شدن ۲۴ ساعته بندر تورخم استقبال کرد


آرشیف/ دروازه تورخم
آرشیف/ دروازه تورخم

اتاق تجارت و صنایع افغانستان، از اقدام اخیر عمران خان صدراعظم پاکستان مبنی بر باز شدن ۲۴ ساعته بندر تورخم استقبال می‌کند.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان در عکس العمل به اقدام اخیر عمران خان مبنی بر باز شدن ۲۴ ساعته بندر تورخم می‌گوید، این کار باید به‌صورت دایمی باشد.

خانجان الکوزی معاون این اتاق روز سه شنبه «۹ دلو ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت، با باز شدن این بندر مشکلات مردم و تاجران هر دو طرف حل گردیده و میزان واردات و صادرات نیز افزایش میآبد.

او افزود:

"ما مشکلات زیادی در تورخم داریم ما از این اقدام آنان استقبال می کنیم این یک کار بسیار خوب است که راه تورخم ۲۴ ساعته باز شود هم برای موتر‌ها و هم برای مردم اجازه داده شود این اقدام نه تنها در تجارت تسهیل به‌وجود میآورد بلکه تجارت ما با پاکستان نیز بیشتر می‌گردد."

خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع
خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع

آقای الکوزی میگوید، تجارت افغانستان با پاکستان در جریان چند سال اخیر به‌خاطر سخت گیری‌ها و مسدود بودن موقتی بندر تورخم ۶۰ در صد کاهش یافته است.

به اساس معلومات اتاق تجارت و صنایع، میزان داد و ستد تجارتی میان دو کشور از سه و نیم میلیارد دالر به یک و نیم میلیارد دالر کاهش یافته است.

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که عمران خان صدراعظم پاکستان به تازه‌گی در یک پیام توتیر‌اش به مقام‌های مسئول حکومت خود وظیفه داده است تا برای گشایش ۲۴ ساعته بندر تورخم اقدام کنند.

عمران خان با اشاره به باز شدن ۲۴ ساعته بندر تورخم در شش ماه آینده گفته است که این اقدام به‌خاطر تقویت تجارت دوجانبه و افزایش تماس دو کشور حیاتی خواهد بود.

از سوی هم شماری کارشناسان اقتصادی هر چند از این اقدام پاکستان استقبال می کنند اما می‌گویند، اینکار مشکلات دایمی تجارتی میان دو کشور را حل نمی‌‌کند باید در این زمینه کارهای بنیادی انجام شود.

آرشیف/ وسایط تجارتی در شاهراه تورخم
آرشیف/ وسایط تجارتی در شاهراه تورخم

عبدالله واحدیار یکتن از این کارشناسان در این مورد چنین می‌گوید:

"به باور من یک کار خوب است و یک خوشبینی برای تاجران افغانستان و پاکستان که در این راستا کار می‌کنند است ولی به شکل دوامدار مشکل دایمی ما را حل نمی‌کند، دیده می‌شود زمانیکه ما میوه با پاکستان صادر می‌کردیم از طرف پاکستان تعرفه بلند می‌شد و و برخی اوقات اموال ما را اجازه نمی‌دادند که از بندر کراچی به افغانستان بیاید تمام این معضلات بود که تجارت ما با پاکستان کاهش یافت."

به گفته آقای واحدیار، از کاهش دادو‌ستد تجارتی میان دو کشور بیشتر پاکستان متضرر شده است.

عبدالله واحدیار می گوید، روابط تجارتی میان افغانستان و پاکستان زمانی بهتر می شود که حکومت جدید آن کشور مشکلات ترانزیتی و تجارتی تاجران افغان را به طور اساسی حل نماید.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG