لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۷

شورای صلح: تصامیم لویه جرگه مشورتی صلح، بدون‌شک نقش مهم خواهد داشت


عبدالخبیر اوچقون معاون شورای صلح
عبدالخبیر اوچقون معاون شورای صلح

شورای عالی صلح افغانستان میگوید که تصامیم لویه جرگه مشورتی صلح بدون شک در موفقیت این پروسه نقش مهم خواهد داشت.

شورای عالی صلح افغانستان میگوید که نماینده های اقشار مختلف به لویه جرگه مشورتی صلح دعوت خواهد شد و این شورا مطمئین است که برگزاری لویه جرگه در زمینه تامین صلح در این کشور مفید واقع خواهد شد.

عبدالخبیر اوچقون معاون این شورا میگوید که برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح تصمیم قاطع رئیس جمهور غنی را برای صلح نشان میدهد و زمینه را برای مشوره های مردم در رابطه به صلح فراهم میسازد.

آقای اوچقون روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که تصامیم نماینده های مردم در لویه جرگه مشورتی صلح عملی خواهد بود:

"تصمیم گیرنده اصلی مردم افغانستان است، به پروسه صلح قیمت نیز طبیعتاً مردم این کشور می پردازند، پس مردم افغانستان و نماینده های شان از جایگاه بسیار عالی برخوردار هستند و تصامیم که در این لویه جرگه گرفته میشود ارزنده و عملی خواهد بود."

آقای اوچقون می‌گوید که بیشتر از یک هزار تن به نماینده‌گی از اقشار مختلف این کشور به لویه جرگه مشورتی صلح دعوت خواهند شد.

وی میگوید که با استفاده از تجارب گذشته در مورد برگزاری لویه جرگه‌ها شورای عالی صلح میتواند لویه جرگه مشورتی صلح را مطابق دستور رئیس جمهور غنی تا اوآخر ماه آینده برگزار نماید.

معاون شورای عالی صلح افغانستان میگوید که در لویه جرگه مشورتی صلح نماینده‌های مردم و چهره های تاثیر گذار اشتراک می‌کنند و به گفته وی بدون شک فیصله های این جرگهبر طالبان نیز تاثیرات مهم خواهد داشت.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در نشست پروسه ملی مشورتی صلح به عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح هدایت داد که تا اوآخر ماه حوت برای برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح آماده شوند.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان از این تصمیم رئیس جمهور غنی استقبال کرده است.

حالا عبدالقادرزازی وطندوست از اعضای ولسی جرگه نیز برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح را با اهمیت میداند اما وی تاکید میکند که باید نماینده های واقعی مردم از مناطق مختلف به این جرگه دعوت شوند.

عبدالقادرزازی وطندوست از اعضای ولسی جرگه
عبدالقادرزازی وطندوست از اعضای ولسی جرگه

او افزود:

"تقاضای ما از حکومت این است که جرگه بی طرف را برگزار کند و از تمام افغانستان مردم با نفوذ و چهره های را که در جرگه تجربه دارند و حتی اگر مخالف حکومت کنونی و رئیس جمهور فعلی باشند دعوت نماید، یعنی جرگه واقعی را بخواهد که قابل قبول همه طرف باشد و تاثیر گذاری نیز داشته باشد."

در حالی که طالبان تا هنوز برای مذاکره رو در رو با حکومت افغانستان آماده نشده اند اما محمد اشرف غنی روز یکشنبه در ننگرهار گفت که آماده است برای طالبان در کابل، ننگرهار و کندهار دفتر باز کند.

حالا دیده شود که برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح تا چه حد خواهد توانست چالش های موجود فرا راه روند صلح برطرف و زمینه را برای گفتگو میان حکومت افغانستان و گروه طالبان فراهم سازد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG