لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۸

گفتمان علمی منطقه‌ای راه لاجورد و تأثیرات آن در افغانستان در کابل برگزار شد


وزارت تحصیلات عالی افغانستان راه تاریخی لاجورد را یک پروژه استراتژیک خوانده و تأکید می‌کند با توجه به اهمیتی که این راه در رشد اقتصاد و وصل افغانستان به کشورهای منطقه دارد به جوانان آگاهی بیشتر داده شود.

نجیب‌الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالی به روز دوشنبه «۰۶ حوت ۱۳۹۷» در نشستِ که زیر نام "گفتمان علمی منطقه‌ای راه لاجورد و تأثیرات آن در افغانستان" در پوهنتون کابل برگزار شده بود، گفت که این راه در کنار داشتن اهمیت اقتصادی سبب نزدیکی کشورها در بخش فرهنگی نیز می‌گردد.

آقای خواجه عمری تأکید کرد که باید اهمیت راه لاجورد در پوهنتون‌های کشور نیز به بحث گرفته شود.

نجیب الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالی افغانستان
نجیب الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالی افغانستان

وی گفت:

"برگزاری محافل علمی و بحث روی پروژه‌های مانند راه لاجورد و تأثیرات امنیتی و اقتصادی آن بر اوضاع افغانستان و کشورهای منطقه از کارهایست که ما آماده استیم آن را در برنامه‌های آگاهی‌دهی خویش داشته باشیم. استادان ما نیز در تمام پوهنتون‌های کشور می‌توانند از زوایای مختلف مزایای راه لاجورد را به تحلیل بگیرند و به گونه علمی و اکادمیک مشوره‌های را ارائه نمایند."

آقای خواجه عمری هم‌چنان تأکید کرد که آنان تلاش می‌کنند تا تحقیقات علمی را نیز در زمینۀ این راه تاریخی و دیگر پروژه‌های اقتصادی انجام بدهند.

حمیدالله فاروقی رئیس پوهنتون کابل نیز در این نشست گفت که اجرایی شدن پروژه‌های اقتصادی به‌شمول راه لاجورد اندیشیدن به بیرون ساختن افغانستان از مشکلات در بخش اقتصادی بوده‌است.

راه لاجورد جادۀ تاریخی است که در حدود دو هزار سال قبل برای صادرات لاجورد بدخشان در شمال شرق افغانستان به کشورهای آسیای میانه و اروپا مورد استفاده قرار می‌گرفت.

راه لاجورد حدود ۲۸۰۰ کیلومتر طول دارد و از مسیر ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان به دریای سیاه بعد با گذشتن از راه ترکیه افغانستان را به آب‌های آزاد وصل می‌سازد.

لاری حامل اموال تجارتی که از طریق راه لاجورد به هرات رسید.
لاری حامل اموال تجارتی که از طریق راه لاجورد به هرات رسید.

راه ترانزیتی لاجورد در ماه قوس سال جاری توسط رئیس جمهور افغانستان افتتاح و اولین محمولۀ تجارتی از افغانستان به سمت ترکیه از همین راه حرکت کرد.

کالاهایی‌که در این کاروان دوباره از ترکیه وارد افغانستان گردید شامل روغن، ادویه و بطری سولر بود که توسط پنج موتر ترانزیتی بعد از بارگیری وارد گمرک ولایت هرات شد.

اوزان ارطغرول سفیر ترکیه در کابل نیز در گفتمان علمی منطقوی راه لاجورد سخنرانی کرد و اطمینان داد که کشورش از وصل شدن افغانستان از طریق راه لاجورد به کشورهای منطقه حمایت می‌کند.

وی افزود:

"ترکیه از هر نوع تلاش در جهت ادغام افغانستان به طرف وصل منطقه و اقتصاد منظم حمایت می‌کند. ترکیه نقش اساسی را در بخش عملیاتی راه لاجورد در بخش ترانزیت و ترانسپورت ایفا می‌کند و سفارت ترکیه تمرکز اش بالای روابط تجارتی با افغانستان را بیشتر می‌سازد."

وی هم‌چنان گفت که اتصال افغانستان با کشورهای منطقه نقش اساسی را در زمینه‌سازی صلح این کشور بازی کرده می‌تواند، زیرا به‌گفته وی ایجاد و افتتاح چنین پروژه‌ها با صلح ارتباط دارد.

عبدالله واحدیار کارشناس بخش اقتصادی می‌گوید که راه لاجورد یک پروژۀ مهم اقتصادی برای افغانستان بوده و نیاز است در کنار دادن آگاهی به جوانان، شامل نصاب درسی پوهنتون‌ها گردد تا نسل‌های آینده در مورد آن معلومات بیشتر داشته باشند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG