لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۱

شورای عالی صلح: بدون دخالت حکومت حل مشکلات سیاسی کشور ناممکن است


عبدالحکيم مجاهد مشاور و عضو هیئت اجرایی شورای عالی صلح افغانستان
عبدالحکيم مجاهد مشاور و عضو هیئت اجرایی شورای عالی صلح افغانستان

یک عضو ارشد این شورا می‌گوید، اگر حکومت افغانستان در حاشیۀ تصامیم مذاکرات جاری در قطر قرار بگیرد، تأمین صلح دایمی در افغانستان ناممکن خواهد بود.

نماینده‌گان طالبان در قطر هنوز هم روی مذاکرات با امریکا و خروج نیروهای خارجی از افغانستان تأکید می‌کنند و گفتگوهای مستقیم با حکومت افغانستان را رد کرده‌اند.

عبدالحکیم مجاهد مشاور و عضو هیئت اجرایی شورای عالی صلح افغانستان به رادیو آزادی گفت، بعد از خروج احتمالی نیروهای خارجی از افغانستان باید همه اطراف درگیر در حل سیاسی دخیل باشند.

وی گفت:

"با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، باید صلح و ثباتی تأمین شود که همه اطراف درگیر در افغانستان در آن دخیل باشند که یک طرف مهم آن حکومت این کشور است. تا زمانی‌که حکومت افغانستان در حل سیاسی دخیل نباشد، همه فیصله‌های که در قطر می‌شود، در عرصه اجرایی با مشکلات مواجه خواهد شد. من باور ندارم که آن راه حل، راه حلی خواهد بود که صلح و ثبات دایمی را در افغانستان تأمین کند."

روزنامه امریکایی د هیل روز جمعه در یک گزارش نوشته است که در مذاکرات جاری در قطر نماینده‌گان طالبان صرف به مذاکرات با هیئت امریکایی و بحث در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان تمایل نشان داده‌اند.

به نوشته روزنامه، طالبان تا هنوز هم مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان را رد می‌کنند.

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
  • نویسنده مقاله ابراز نگرانی کرده است که اگر طالبان با حکومت افغانستان مصالحه نکنند و امریکا نیروهایش را از افغانستان خارج کند، سرنوشت صلح دایمی در این کشور چه خواهد بود؟

از آغاز دور پنجم مذاکرات هیئت امریکایی با نماینده‌گان طالبان در قطر حدود دو هفته می‌گذرد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در مورد این مذاکرات دیروز گفت، پروسۀ صلح افغانستان تا اکنون با تدبیر کامل پیش رفته است و باید با دقت پیش برود.

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور افغانستان جمعه گذشته به رادیو آزادی گفت که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان با رئیس جمهور غنی در تماس بوده، معلومات در مورد مذاکرات را با وی شریک می‌سازد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG