لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

پیشرفت‌ها در روند صلح و افزایش انتقادهای مقامات امریکایی و پاکستانی بر یکدیگر!


هیئت امریکایی در گفتگوهای صلح با نماینده‌گان طالبان در قطر
هیئت امریکایی در گفتگوهای صلح با نماینده‌گان طالبان در قطر

هم‌زمان با پیشرفت‌ها در روند صلح افغانستان، انتقادهای مقامات امریکایی و پاکستانی بر یکدیگر شان افزایش یافته است.

در حالی‌که نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان به زودی به کابل می‌آید، انتقادهای مقامات امریکایی و پاکستانی در رسانه‌های اجتماعی علیه یک‌دیگر شان در موضوع صلح افغانستان افزایش یافته است.

شیرین مزاری وزیر حقوق بشری پاکستان به تازه‌گی در حساب تویترش نوشته است که جان بس سفیر امریکا در کابل در مورد کریکت و در مسایل افغانستان و منطقه آگاهی اندک دارد.

خانم مزاری این نا آگاهی را نشانه‌ای از "شرارت ترمپی ستایل خلیل‌زاد" دانسته است.

این عکس‌العمل پس از آن صورت می‌گیرد که جان بس سفیر امریکا در کابل در واکنش به اظهارات صدراعظم پاکستان در حساب تویترش نوشت، برخی مسایل که با کریکت ارتباط می‌گیرد در دیپلوماسی نتیجه ندارد.

در عین حال نماینده خاص بریتانیا برای افغانستان و پاکستان با تویت کردن دوبارۀ تویت جان بس گفته است، احساس می‌کنم که باید این را من می‌گفتم.

این انتقاد های ظاهراً تند بعد از آن مطرح می‌شود که عمران خان صدراعظم پاکستان حکومت افغانستان را به ایجاد مانع در برابر روند صلح متهم کرد و گفت که به میان آمدن یک اداره موقت در افغانستان می‌تواند یک راه حل احتمالی باشد.

  • حالا پرسش این است که واکنش‌های تند مقامات امریکایی و پاکستانی در برابر یکدیگر بر روند صلح افغانستان چه تأثیری خواهد داشت؟

داوود مایار از کارشناسان روابط بین‌الملل در پاسخ به این سؤال می‌گوید که این انتقادات پروسه صلح افغانستان را متأثر نمی‌سازد.

داوود مایار یکی از کارشناسان روابط بین الملل
داوود مایار یکی از کارشناسان روابط بین الملل

او افزود:

"در سیاست خارجی و دستگاه دیپلوماسی پاکستان ما این همت را نمی‌بینیم که با یک ابر قدرت مانند امریکا درگیر شود، پاکستان همیشه از امریکا تمویل می‌شود و پاکستانی‌ها در حقیقت به کمک‌های امریکا زنده هستند. در موضوع صلح افغانستان واشنگتن، مسکو و اسلام‌آباد به موافقه رسیده اند، چون این صلح به نفع همه‌شان است، اختلافات که مطرح می‌شود به نظر من صرف رسانه‌ای است."

پیش از این زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان نیز در واکنش به اظهارات صدراعظم پاکستان گفته بود که اسلام‌آباد در روند صلح افغانستان همکاری کرده، اما سخنان اخیر عمران خان سازنده نمی‌باشد.

حکومت افغانستان نیز در برابر اظهارات صدراعظم پاکستان عکس‌العمل تند نشان داد، وزارت خارجه افغانستان معاون سفیر پاکستان در کابل را احضار کرد و سفیر افغانستان در اسلام‌آباد را به کابل فرا خواند.

از سوی هم وزارت خارجه پاکستان با نشر خبرنامه‌ای گفته که از سخنان عمران خان برداشت نادرست شده است.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان فرا خواندن سفیر افغانستان از اسلام‌آباد را کار غیر سنجیده شده دانسته است.

این در حالیست که زلمی خلیل‌زاد مرحله تازۀ از سفرهایش در پیوند به صلح افغانستان را به هفت کشور به‌شمول افغانستان و پاکستان آغاز کرده است.

این سفر نمایندۀ ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در حالی آغاز می‌گردد که پس از انتقادات جنجال برانگیز حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان بر زلمی خلیل‌زاد، واشنگتن تماس‌ها با آقای محب را قطع کرد.

یک منبع حکومتی افغانستان که نخواست نامش ذکر شود به رادیو آزادی گفت که آقای خلیل‌زاد روز شنبه به کابل می‌آید، اما تا هنوز معلوم نیست که آیا حمدالله محب در گفتگوها میان مقامات افغان و زلمی خلیل‌زاد اشتراک خواهد داشت یا نه؟

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG