لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۶

نگرانی سازمان ملل‌متحد در مورد شکنجۀ زندانیان در توقیفخانه‌های طالبان


آرشیف/ برخی از جنگجویان طالبان در پکتیا
آرشیف/ برخی از جنگجویان طالبان در پکتیا

گزارش‌های نشر شده مبنی بر شکنجه زندانیان در توقیفخانه‌های طالبان سازمان ملل را سخت نگران ساخته‌است.

یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد گفته که در این گزارش‌ها ادعا شده که حتی برخی زندانیان به اثر شکنجه زیاد در توقیف خانه‌های طالبان جان‌های شان‌را نیز از دست داده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز می‌گوید، هر گروه یا فردیکه چنین کار را انجام می‌دهد باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

موسی محمودی رئیس اجرایی این کمیسیون روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، با محبوسین در زندان‌ها باید بر اساس قوانین بین المللی و کرامت حقوق بشری برخورد شود:

"هر گروه یا فرد یا شخصی‌که این کار را انجام می‌دهد، تحریک به این اقدام می‌کند و یا هم اجازه می‌دهد یا در برابر چنین عمل سکوت می‌کند و اقدامات عملی را برای جلوگیری و منع آن انجام نمی‌دهد آن‌ها شریک جرم هستند و قابل تعقیب و بررسی محاکم ملی و بین المللی می‌باشند."

یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان روز یکشنبه در رابطه به گزارش‌های نشر شده از شکنجه و برخورد نادرست با زندانیان در توقیف خانه های طالبان ابراز نگرانی کرده‌است.

به اساس یافته‌های یوناما، شماری محبوسین که از توقیف خانه‌های طالبان در شماری از ولایات این کشور نجات یافته اند از برخورد نامناسب، شکنجه و حتی کشته شدن افراد ملکی و نیروهای امنیتی در سخن گفته اند.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان این گزارش یوناما را رد کرده و آن‌را مغرضانه خوانده‌است.

آقای مجاهد در صحبت با رادیو آزادی گفت که برخورد آنان با زندانیان همواره نیک و مناسب بوده‌است.

از سوی هم کبیر رنجبر یکتن از کارشناس مسایل حقوقی در صحبت با رادیو آزادی برخورد نادرست و جدی با زندانیان را جنایت جنگی می‌داند.

آرشیف/ کبیر زنجبر یکتن از کارشناس مسایل حقوقی
آرشیف/ کبیر زنجبر یکتن از کارشناس مسایل حقوقی

وی می‌گوید، در محبس تنها آزادی یک زندانی سلب می شود و باید از تمام حقوق انسانی برخوردار باشند:

"گروه‌های جنگی مثل طالبان هیچ‌گاه کنوانسیون‌ها و قراردادها را مراعات نکرده نه در گذشته و نه هم حالا، با اسیران جنگی نیز ارزش‌ها و قواعد را مراعات نکرده‌اند و این یک مسئله تازه نیست و متاسفانه در این عرصه کم کاری صورت می‌گیرد."

آقای رنجبر می‌گوید، پس از شامل شدن طالبان به گفتگوهای صلح باید آن‌ها تمام قوانین و مقرره‌های ملی و بین المللی را مراعات می‌کردند و از چنین اعمال دست می‌کشیدند.

از سوی هم هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور غنی در یک نشست خبری گفت، هرگروه به شمول طالبان که دست به شکنجه و برخورد نادرست با زندانیان می‌زنند پابند هیچ قانون نیستند.

به گفته وی برخورد نادرست از سوی طالبان با زندانیان دور از حقیقت نبوده و حکومت افغانستان نیز به گفته وی در این زمینه نگران است.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG