لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۵ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۹

غنی: جان باختن ۸۰ در صد بیماران سرطان در افغانستان واقعاً یک فاجعه است


آرشیف/ رئیس جمهور محمد اشرف غنی
آرشیف/ رئیس جمهور محمد اشرف غنی

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روی اقدامات جدی وزارت صحت عامه در بخش تشخیص و تداوی بیماری سرطان تاکید کرد.

رئیس جمهور غنی می‌گوید، جان باختن ۸۰ در صد بیماران سرطان در افغانستان واقعاً یک فاجعه ملی و غیر قابل قبول است.

رئیس جمهور غنی روز یکشنبه در سمپوزیم ملی مبارزه علیه سرطان در کابل به وزارت صحت عامه دستور داد تا اقدامات لازم در زمنیه تشخیص و تداوی بیماری سرطان وایجاد مراکز آن اقدام نماید.

او افزود: "هدایت من به شما این است که به‌خاطر این ارقام از شما یک برنامه و اقدامات واضح می‌خواهم وقتی‌که از ۲۰ هزار نفر ۸۰ فیصد آن در سال می‌میرند این یک فاجعه ملی است و این‌که وزارت صحت عامه ماشین و برخی وسایل دیگر ندارد آیا شما یک روز نزد من آمدید و از من خواسته اید که به‌خاطر بیماری سرطان چه کنیم این قابل قبول نیست."

رئیس جمهور همچنان گفت، در بخش وقایه اقدامات خوب شده اما در بخش معالجه هنوز هم مشکلات جدی وجود دارند.

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید، بر اساس گزارش سازمان صحی جهان سالانه ۲۰ هزار تن در این کشور به انواع مختلف سرطان مصاب می‌‌شوند که ۱۵ هزار تن آنان زنده‌گی شان‌را از دست می‌دهند.

این سخنان در حالی مطرح می‌گردند که پیش از این نیز شماری بیماران مصاب به سرطان از نبود تشخیص و تداوی ابتدایی در افغانستان شکایت کرده و گفته بودند که به‌خاطر تداوی این بیماری با مصارف هنگفت به خارج از کشور می‌روند.

به اساس معلومات وزارت صحت عامه، سرطان دو عامل دارد یکی عامل ژینیتیکی که جلوگیری آن بسیار مشکل و دیگر آن عامل غیر ژینیتیکی است که قابل جلوگیری می‌باشد.

نداشتن فعالیت فزیکی، چاقی، استفاده از مشروبات الکولی، اشعه مضره، سن بلند، نگرفتن حمل و ندادن شیر به کودکان از عوامل عمدۀ مبتلا شدن زنان به سرطان ثدیه عنوان شده‌است.

مسئولان بخش کنترول امراض غیر ساری وزارت صحت عامه مشکلات در بخش تشخیص و تداوی بیماری سرطان را تایید می‌کنند.

داکتر سید حبیب اروال رئیس این بخش در صحبت با رادیو آزادی گفت، مشکلات وجود دارد اما این وزارت تلاش می‌کند با امکانات ناچیز که در اختیار دارد آن‌را حل نماید.

او افزود: "این مسئله یک حقیقت است و ما اعتراف می‌کنیم یعنی در افغانستان به‌خاطر مبارزه با سرطان به اندازه که لازم است کار صورت نگرفته‌است و وزارت صحت عامه به اندازه امکانات دست داشته‌اش توانسته یک مرکز ابتدایی را در شفاخانه جمهوریت داشته باشد و یک مرکز برای سرطان ثدیه در شفاخانه استقلال هم فعالیت دارد."

در عین حال نسرین اوریاخیل، رئیس بنیاد مبارزه علیه سرطان که در این نشست حضور داشت گفت، این بنیاد برنامه‌های آگهی دهی در مورد وقایه و عوامل سرطان ثدیه را در سراسر این کشور راه اندازی کرده‌است.

XS
SM
MD
LG