لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۴

افغانستان در رده ۱۰ کشور مواجه با تهدید جدی اقلیمی قرار گرفته است


ارشیف، هوای آلودۀ بخشی از شهر کابل
ارشیف، هوای آلودۀ بخشی از شهر کابل

اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‌گوید که افغانستان در رده ده کشور مواجه با تهدید جدی اقلیمی قرار دارد.

این اداره برای اولین بار جهت حل مشکل اقلیمی کشور از صندوق بین‌المللی اقلیم سبز بودجه بدست آورده است.

ادریس ملیار، معین پالیسی و روابط بین‌المللی این اداره روز سه شنبه «۱۸ سرطان ۱۳۹۸» در نشست مشترک با نماینده سازمان خوراک و زراعت ملل‌متحد و برخی ادارات جهانی دیگر به هدف حل مشکل اقلیمی به رسانه‌ها گفت که افغانستان با تهدیدات جدی اقلیمی مواجه بوده و باید برای مبارزه با آن جداً کار شود.

آقای ملیار افزود: "مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که افغانستان در قطار ده کشور متضرر از تغییرات اقلیمی قرار دارد، اگر در زمینه کارهای لازم انجام نشود ضرر کشور ما از بابت سیلاب‌ها و خشکسالی‌ها بیشتر خواهد شد. قبل از این در ده سال یک بار خشک‌سالی میامد، اما اکنون هر دو یا سه سال بعد با خشک‌سالی مواجه می‌شویم. ما به‌حیث یک دولت تلاش داریم تا برای آن آماده‌گی داشته باشیم."

هوای آلوده در شهر کابل
هوای آلوده در شهر کابل

اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان و ادارت بین‌المللی تلاش‌های مشترک را روی دست دارند تا برای مبارزه با تهدیدات اقلیمی این کشور آماده‌گی داشته باشند.

این اداره برای نخستین بار ۳۰۰ هزار دالر را از صندوق بین‌المللی اقلیم سبز به هدف تقویت حفاظت از محیط زیست بدست آورده است.

این پول در بخش هوا، صحی بودن آب، تولید انرژی و هر بخش مربوط به حفاظت از محیظ زیست و جلوگیری از آلوده‌گی آب و هوا هزینه خواهد شد.

اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان می‌گوید که برای حل همه جانبه مشکلات اقلیمی کشور از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ به ۴.۱۷ میلیارد دالر نیاز است.

کار گرفتن از مواد سوختی نادرست در حمام‌ها و فابریکه‌های خشت‌پزی، استفاده از تیل بی‌کیفیت و موتر های تاریخ تیر شده، استفاده نادرست از آب، تراکم نفوس در شهر های بزرگ و برخی موضوعات دیگر از مواردی اند که سبب ایجاد مشکلات اقلیمی شده است.

اداره صندوق بین‌المللی اقلیم سبز با کشور های مختلف متضرر از تغییرات اقلیمی کمک می‌کند تا مشکلات‌شان را کاهش داده و برای تهدید های تخمینی آینده آماده‌گی داشته باشند.

شماری از کشورهای جهان به اساس یک بودجه و پلان ویژه در بخش کاهش تغییرات اقلیمی کار می‌کنند، اما افغانستان به تازه‌گی این تلاش را آغاز کرده است.

با این همه راجندرا اریال نماینده سازمان خوراک و زراعت ملل‌متحد در افغانستان می‌گوید که برای حل مشکل تغییرات اقلیمی این کشور صدها هزار دالر مصرف خواهد شد.

راجندرا اریال گفت که افغانستان در این زمینه اولین پروژه تقویتی را امروز بدست آورد.

دود ناشی از یک کوره خشت پزی در کابل
دود ناشی از یک کوره خشت پزی در کابل

آقای اریال می‌گوید: "این نخستین پروژه است که می‌تواند ما را در بخش بدست آوردن دیگر بودجه‌ها تقویت نماید، افغانستان از چند سال به این‌سو با مشکلات شدید اقلیمی مواجه است، اما این پروژه ما را تقویت می‌کند تا برای مبارزه با تهدیدات احتمالی آینده آماده‌گی داشته باشیم. ما این بخش را وسعت می‌دهیم تا بتوانیم وضعیت اقلیمی این کشور را تا جایی درست کنیم."

وی افزود که در کنار کار در بخش‌های مختلف به هدف حفاظت از محیط زیست، روی دریای کابل هم کار خواهد شد تا مردمی که در اطراف این دریا زیست دارند در زمینه تغییر اقلیم و مشکلات محیطی از قبل آماده باشند.

XS
SM
MD
LG