لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۵

دفتر خلیلزاد احتمال امضای توافقنامه با طالبان در روزهای عید را رد کرد


شماری از اعضای هیئت گروه طالبان در قطر
شماری از اعضای هیئت گروه طالبان در قطر

دفتر زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان احتمال امضا شدن توافقنامۀ صلح میان ایالات متحده و طالبان را در "سوم و چهارم عید قربان" رد کرده است.

یک مسئول مطبوعاتی آقای خلیلزاد در پاسخ به این پرسشِ رادیو آزادی که آیا تأیید می کنند که توافق صلح میان ایالات متحده و طالبان در روزهای عید امضاء خواهد شد، فقط پاسخ داد:"نه."

پیش از این، منابع حکومتی آگاه بدون ذکر نامشان روز پنجشنبه، هشتم اگست، به رادیو آزادی گفتند، ارگ ریاست جمهوری افغانستان متن مسودۀ معاملۀ صلح میان امریکا و طالبان را به دست آورده است.

به گفتۀ این منابع، طبق مسودۀ توافقنامه، انتظار می رود که توافق صلح میان امریکا و طالبان در سوم یا چهارم عید قربان امضاء شود.

منابع همچنان گفته اند، در مسوده تأریخ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مشخص ساخته شده است که به اساس آن به گفتۀ منابع دولتی قرار است در مرحلۀ اول ۵ هزار نظامی امریکایی در حدود چهار و نیم ماه و سپس هشت هزار نظامی دیگر امریکایی در جریان دو سال افغانستان را ترک کنند.

اما مقام‌های امریکایی و طالبان تا هنوز در این مورد به گونۀ رسمی تبصره نکرده اند.

تا کنون خلیلزاد و تیم مذاکره کننده‌اش هشت بار با نماینده گان طالبان گفتگو کرده اند.

مایک پمپئو وزیر خارجۀ ایالات متحده گفته است، امیدوار اند تا پیش از اول ماه سپتمبر توافقی صلح با طالبان به دست آید.

به تازگی، یک مقام طالبان به خبرگزاری اسوشتیدپرس گفت، اختلاف نظر میان این گروه و ایالات متحده در مورد خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان و نیز تضمین در کار مبارزه با تروریزم از جانب این گروه رفع شده است. اما مقام‌های امریکایی هنوز در این مورد مشخص چیزی نگفته اند.

خلیلزاد بار‌ها گفته است، دنبال توافق خروج نه بلکه دنبال توافق صلح هستند.

خلیلزاد همچنان پیوسته گفته است، در گفتگو با طالبان چهار مسئله مورد بحث است. خروج نیرو از افغانستان، تضمین مبارزه با تروریزم از جانب طالبان، گفتگوهای بین الافغانی و نیز آتش بس فراگیر و دایمی.

اما او در تأکید کرده است، تا روی همۀ این موارد توافق نشده باشد، هیچ چیز نهایی نیست.

باوصف تلاش‌های پیوستۀ دیپلوماتیک برای برقراری صلح در افغانستان، ظاهراً از شدت خشونت‌ها کاسته نشده است.

طالبان به روز چهارشنبه مسئولیت حملۀ خونینی را در غرب شهر کابل پذیرفتند که در آن دستکم ۱۴ تن کشته و بیش از ۱۴۰ تن دیگر زخمی شدند.

همچنین طالبان به روز سه شنبه، هشدار دادند که گردهمایی‌های انتخاباتی را هدف قرار خواهند داد.

اما، ارگ ریاست جمهوری در بیانیۀ ضمن نکوهش این هشدار طالبان گفته است که، امنیت انتخابات برقرار و این که زعامت سیاسی با رای مستقیم تعیین خواهد شد.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم ماه میزان برابر با ۲۸ ماه سپتمبر برگزار شود.

اما تسریع روند گفتگوها در قطر و ادامۀ خشونت‌ها در نقاط مختلف افغانستان و همچنین تهدید تازۀ طالبان نسبت به انتخابات، این سوال را پیشکش می کشد که آیا انتخابات ریاست جمهوری که قبلاً دوبار به تأخیر افتاده است، به موقع برگزار خواهد شد یا نه.

مرتبط

XS
SM
MD
LG