لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۶

واشنگتن پُست:‌ امریکا چگونه می‌تواند از پیروزی پروسه صلح افغانستان مطمئن شود؟


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
  • واشنگتن پُست

روزنامه امریکایی واشنگتن پُست به تلاش‌های صلح افغانستان تمرکز کرده‌است.

روزنامه مطلبِ را با این آغاز می‌کند که چگونه ایالات متحده می‌تواند مطمئن شود که پروسه صلح افغانستان به پیروزی می‌انجامد؟

در ادامه آمده که امریکا با امیدواری برای پایان یافتن طویل ترین جنگش، توافق را با طالبان امضا می‌کند.

واشنگتن پُست این اقدام را یک پیشرفت می‌داند اما می‌نویسد که نقیصه های جدی در توافق وجود دارند که شاید آشفتگی به بار آورند.

نویسنده که مسوده توافق را دیده، نوشته است، چندین مشکل کلیدی در چهار چوب فعلی پروسه صلح وجود دارد و در عین حال تندروان طالبان کمتر دلیلی می‌بینند تا جنگ را کاهش دهند و تفاهم کنند.

روزنامه هم‌چنان نوشته که شورای نظامی طالبان می‌خواهد تا تاریخ دقیق خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مشخص شود و سپس آن‌ها برای دست یافتن به قدرت، بیشتر امیدوار شوند.

واشنگتن پُست این نکته را هم برجسته ساخته که برخی از رهبران طالبان نگرانی دارند که در صورت توافق با امریکا، شاید شماری از تندروان این گروه با داعش بپیوندند.

نویسنده از غیابت و به حاشیه رانده شدن حکومت افغانستان در گفتگوها میان طالبان و امریکا به عنوان عامل دیگر در تلاش‌های صلح یاد آوری کرده‌است. در کنار این به نقش مبهم پاکستان در روند صلح افغانستان نیز اشاره شده‌است.

اما مهم ترین عامل به باور واشنگتن پُست، نگرانی‌های حکومت افغانستان از توافق میان امریکا و طالبان است زیرا اداره کابل با برخی بخش‌های مسوده توافق، موافقت ندارد.

نام امارت اسلامی طالبان و تشکیل حکومت اسلامی پس از توافق صلح، به عنوان مسایلی یاد شده‌اند که برای حکومت افغانستان قابل پذیرش نخواهد بود.

  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز هم به تلاش‌های صلح افغانستان تمرکز کرده است.

در عنوان مطلب می‌خوانیم که نقطه پایان گذاشتن به بحران افغانستان، به عملکرد متوازن و در عین حال مشکل در منطقه نیاز دارد.

روزنامه با اشاره به گفتگوهای زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با طالبان در قطر نوشته که چالش‌ها برای هر دو جانب همین است که چگونه خود شان را از وضعیت فعلی بیرون کنند و در عین حالی راهی را بیابند که افغانستان را به سوی ثبات سوق دهد.

در ادامه آمده که طالبان باید به صلح راضی شوند و نیروهای امریکایی هم افغانستان را ترک کنند. اما در عین حال شماری از کشورهای منطقه نگرانی هم دارند.

نیویارک تایمز هم‌چنان می‌نویسد، زلمی خلیل‌زاد در روز سوم گفتگوها با طالبان در قطر، به هند رفت و این سفر همزمان شد با امتیازگیری‌ها از کشمیر تحت اداره هند. با این اقدام وضعیت میان هند و پاکستان که هر دو ادعای ملکیت کشمیر را دارند، بار دیگر پُر تنش شده‌است.

به نوشته روزنامه، هند و پاکستان هر دو در افغانستان نفوذ مهم دارند.

رهبری طالبان در پاکستان پناهگاه دارد و آنسو هند، همواره از حکومت افغانستان حمایت کرده‌است.

نیویارک تایمز در کنار این دو کشور، از چین، روسیه و ایران هم یاد آور شده و نوشته است، خلیل‌زاد چندین مرتبه با مقام‌های روسی و چینایی دیدار کرده و روی مسئله صلح افغانستان گفتگو کرده است. اما اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا که روابط خوب با ایران ندارد، موضع این کشور را در قبال افغانستان متعهد نمی‌پندارد.

روزنامه به جانب طالبان هم اشاره می‌کند و می‌نویسد، ملا عبدالغنی برادر مذاکره کننده ارشد طالبان نیز در این اواخر به کشورهای مختلف، از جمله ایران، روسیه، چین، اندونیزیا و ازبکستان سفر کرده‌است.

XS
SM
MD
LG