لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۴

کانگرس امریکا در مورد پیمان صلح با طالبان نگرانی دارد


کانگرس ایالات متحدۀ امریکا
کانگرس ایالات متحدۀ امریکا

یک تعداد اعضای کانگرس امریکا از حزب حاکم جمهوری‌خواه در مورد پیمان صلحی که امریکا می‌خواهد با طالبان امضا کند، نگرانی دارند.

این نگرانی در زمانی پیدا شده که نمایندۀ خاص وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان زلمی خلیلزاد برای دور دیگر مذاکرات با طالبان سفر خود را آغاز کرده و امیدوار است که به‌زودی این پیمان را نهایی بسازد.

عضو کانگرس امریکا از حزب جمهوری‌خواه لیز چینی از رئیس جمهور دونالد ترمپ خواسته است که معاملۀ صلح با طالبان را قبول نکند.

به گفتۀ خانم چینی این موافقه معادل این‌ است که امریکا شکست خود را در برابر طالبان، داعش و القاعده قبول کرده باشد.

این عضو کانگرس در روزنامۀ واشنگتن پُست نوشته است امریکا نباید طبق یک تقسیم اوقاتی قوای خود را از افغانستان خارج کند که به طالبان تسهیلات را فراهم بسازد که تروریستان را محافظت کنند و آن‌ها در آینده بازهم پلان حملات بر غرب را ترتیب بدهند.

لیز چینی عضو کانگرس امریکا
لیز چینی عضو کانگرس امریکا

سخنان خانم چینی در یک زمانی نشر می‌شود که نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان زلمی خلیلزاد به قطر رفته و انتظار می‌رود که دور نهم مذاکرات خود را با طالبان آغاز کند. خلیلزاد قبلاً گفته بود در مورد خروج قوای امریکا از افغانستان با طالبان صحبت کرده و طالبان باید ضمانت کنند که از گروه‌های تروریستی مانند القاعده رو می‌گردانند.

لیز چینی دختر سابق معاون رییس جمهور امریکا دیک چینی در صحبت با فاکس نیوز در مورد اعتماد به طالبان اظهار شک کرده است.

"ارتباط طالبان با القاعده با قوت ادامه دارد، رهبران آنها با هم دیگر متعهد هستند. آنها باهم در یک صف می جنگند. ما نمی توانیم به حیث یک همکار صلح بر آنها حساب کنیم و نمی توانیم از آنه پیمانی را بدست بیاوریم. و نمی توانیم امنیت خودرا به دست کسانی بدهیم که به اسامه بن لادن پناه داده بودند."

آرشیف، جریان نشست هیئت صلح امریکا با طالبان.
آرشیف، جریان نشست هیئت صلح امریکا با طالبان.

رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ روز سه شنبه در قصر سفید به خبرنگاران گفت بهتر است که یک شمار سربازان امریکایی در افغانستان باقی بمانند و این سخت است که بر طالبان اعتماد شود.

کارشناس امور سیاسی در امریکا علم پایند به رادیوی آزادی گفت در امریکا دو قسم مردم هستند. یک تعداد آن‌ها با اوضاع افغانستان آشنا هستند و آن‌ها نمی‌خواهند که نظامیان امریکایی از افغانستان کاملاً بیرون شوند و گروه دیگر خواهان بیرون شدن تمام عساکر امریکایی از افغانستان می‌باشند. آقای پایند هم گفت که طالبان نمی‌توانند ضمانت کنند که از گروه‌های دیگر تروریستی جلوگیری می‌کنند.

"طالبان در افغانستان نمی‌توانند ضمانت کنند که تروریستان دیگر به این کشور آمده نمی‌توانند به‌خاطری که یک لک عسکر امریکایی،۵۰ هزار سرباز ناتو و متحدان امریکا، دو لک عسکر افغان که مجموعاً بین سه و نیم تا ۴ لک سرباز می‌شوند نه توانستند این خلاء را در افغانستان پُر کنند پس طالبان به تنهایی چگونه می‌توانند این را ضمانت کنند."

به اساس بعضی از گزارش‌ها ایالات متحده با طالبان به چنین یک موافقت نزدیک شده است که به اساس آن امریکا ۴ هزار عسکر خود را به زودی از افغانستان بیرون می‌کند به شرطی که طالبان طرفداران القاعده را از مناطق تحت کنترول خود خارج کنند.

رخداد یازدهم سپتامبر در امریکا
رخداد یازدهم سپتامبر در امریکا

عضو مهم کانگرس از حزب حاکم جمهوری‌خواه لیز چینی می‌گوید طالبان به رهبر القاعده اسامه بن لادن زمانی پناه داده بودند که این سازمان از آن‌جا بر امریکا حمله کرد و طالبان هیچگاه به شکل واضیح القاعده را محکوم نکرده اند، برعکس افراد مسلح القاعده برای به‌قدرت رساندن امارت اسلامی با طالبان کمک می‌کنند.

لیز چینی افزود امریکا اکنون امنیت خود را به دست دشمنی می‌دهد که بعد از حملات ۱۱ سپتمبر به القاعده پناه داده بود و مردم امریکا باید دلیل این کار را بدانند.

در کانگرس یک تعداد دیگر اعضای حزب حاکم جمهوری‌خواه نیز به رئیس جمهور ترمپ هشدار داده اند که سربازان را از افغانستان خارج نکند و اگر به این عمل دست می‌زند باید اطمینان حاصل کند که جلو تروریستان گرفته می‌شود.

عضو دیگر کانگرس ادم کینزینگر در تویتر خود نوشته است باخت در افغانستان به ساده‌گی تکرار اشتباهی خواهد بود که رئیس جمهور سابق امریکا از حزب دموکرات بارک اوباما در عراق مرتکب شد. او نوشته است امیدوار است که رئیس جمهور ترمپ قبل از آنکه تصمیم مشابه این را بگیرد، عمیق فکر کند.

یک تعدا اعضای حزب جمهوری‌خواه در کانگرس بر رئیس جمهور سابق بارک اوباما انتقاد می‌کنند که با بیرون کردن قوای امریکا از عراق راه را برای داعش باز کرد که بسیار ساحات را در منطقه تحت تصرف خود درآورد.

XS
SM
MD
LG