لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

نگاه سربازان افغان به طالبان پس از صلح


یک سرباز افغان در کابل
یک سرباز افغان در کابل

این روزها که گپ‌های مرتبط به صلح داغ تر شده و احتمال امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان نیز بیشتر شده‌است، سربازان ارتش افغانستان در سنگرهای جنگ مشغول نبرد با این گروه اند.

اگر مذاکرات امریکا با طالبان به برقراری صلح در افغانستان بی‌انجامد، سنگرداران ارتش چه حسی در برابر این گروه خواهند داشت؟

حامد سیفی، فرمانده اردوی ملی در ولایت فاریاب: "خداوند متعال در قرآن بارها به صلح اشاره کرده. صلح خواست همه ما و شما است، اما [این‌که احساسم در برابر طالبان چه خواهد بود را] می‌گذاریمش به همان لحظه [برقراری صلح]."

سیفی که از سال‌ها به این‌سو با طالبان می‌جنگد می‌گوید پس از توافق صلح باید خون، ارزش و دست‌آوردهای نیروهای امنیتی و دفاعی نادیده گرفته نشود.

این فرمانده میدان‌های نبرد به این باور است که تاریخ افغانستان جنایات طالبان را نخواهد بخشید.

وی گفت: "جنایاتی که بیرون از دایره قانون جنگ بوده و مردم ملکی در بازار، شهرها و مراسم خوشی و یا در خانه‌های‌شان شهید شده‌اند را نخواهند بخشید و تاریخ فراموش نخواهد کرد."

اخیراً سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته که ممکن است، توافق‌نامه صلح در دور فعلی مذاکرات صلح این گروه با امریکا نهایی شود.

اما دولت افغانستان چشم به راه این است که این گروه به گونه مستقیم با هیئت گفت‌وگو کننده حکومت وارد مذاکره شود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که حتا آتش‌بس میان دو طرف برقرار نشده‌است.

یک سرباز افغان در ولایت هلمند
یک سرباز افغان در ولایت هلمند

سربازان ارتش حفظ قانون اساسی و دستآوردهای ۱۸ سال گذشته را خطوط سرخ خود می‌دانند و تأکید می‌کنند که خانواده‌های قربانیان نیروهای مسلح فراموش نشوند.

تمیم، سرباز اردوی ملی در ولایت بدخشان می‌گوید: "اگر آن‌ها به قانون اساسی افغانستان احترام بگذارند و بیایند صلح کنند، ما ملاحظه‌ای نداریم، اما اگر بیایند باز هم خلاف‌کاری کنند و باز هم جنگ کنند، ما باز هم آماده جنگ هستیم."

تأکید سربازان ارتش این است که طالبان با پیوستن به صلح، از جنگ دست بردارند.

شاه علم از فرماندهان ارتش در شمال‌شرق افغانستان به رادیو آزادی گفت: "خواست من از طالبان این است که به قانون اساسی افغانستان احترام بگذارند، از قتل و کشتار دست بردارند، اگر به قانون اساسی تسلیم شوند اردوی ملی با آن‌ها مشکل ندارد."

حکومت افغانستان نیز بارها گفته که بر سر آینده نیروهای افغان در گفت‌وگوهای صلح معامله‌ای صورت نخواهد گرفت.

پیش از این محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفته است که استفاده زور وظیفه اصلی نهادهای امنیتی و دفاعی است و تا زمانی که پیمان صلح امضان نشده، نیروهای مسلح با جدیت به وظیفه خود ادامه خواهند داد.

XS
SM
MD
LG