لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۹ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۳

ستار تربیون: دعوت طالبان به امریکا یک اشتباه بود


شماری از روزنامه های جهان
شماری از روزنامه های جهان
  • ستار تربیون

نشریه ستار تربیون در شماره اخیر خود در مورد لغو مذاکرات صلح امریکا با طالبان مطلبی را به نشر رسانده که در بخش آن می‌نویسد، لغو ملاقات با طالبان در امریکا اشتباه نبود، بلکه دعوت آنها به امریکا به این منظور اشتباه بود.

هر چند متن کامل موافقتنامه زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان با طالبان در دست نیست، اما نشریه ستار تربیون می‌نویسد در چنین یک موافقه باید چند نکته مد نظر گرفته شود:

اول اینکه با تصمیم خروج قوای امریکایی از افغانستان راه برای سقوط این کشور به جنگ داخلی دیگر باز نشود.

امریکا در این ارتباط نباید طبق تقویم سیاسی خود عمل کرده و زمان بیرون شدن عساکر را پیش از انتخابات ریاست جمهوری امریکا اعلان کند، بلکه قبل از آن باید اقدامات جدی و قانع کننده انجام شوند.

به نوشته نشریه، امریکا باید هر گام ممکن را برای جلوگیری برگشت طالبان به قدرت بردارد و تمام کمک‌های تخنیکی و مالی را به حکومت افغانستان سوق دهد و واضح بسازد که در صورت برگشت طالبان بقدرت این کمک‌ها متوقف خواهند شد.

در نهایت به نوشته نشریه، امریکا حتی بعد از خروج قوایش از افغانستان، در این کشور باید یک ظرفیت استخباراتی و تهاجمی را حفظ نماید که باز هم بتواند از ظهور دوباره القاعده و داعش در اینجا جلوگیری کند.

  • د هندو

روزنامه د هندو چاپ هندوستان در شماره اخیر خود نوشته است حالا که مذاکرات صلح لغو شده، باید تمام توجه به انتخابات افغانستان جلب شود و در این بخش چند نکته مهم است.

اول، انتخابات افغانستان باید بطور همه جانبه حمایت شود تا یک انتخابات آزاد و عادلانه در این کشور برگزار شود که بتواند نمونۀ یک اقدام مستقلانه از سوی این کشور حساب شود، زیرا موفقیت قانون اساسی و جمهوری اسلامی افغانستان یک نوع رد امارت اسلامی طالبان خواهد بود.

دوم، نتایج این انتخابات می‌تواند یک تهداب قوی را برای مذاکرات با طالبان ایجاد کند که بدون دستور دوحه، اسلام آباد، مسکو و یا واشنگتن عمل کند.

سوم، حکومتی که بعد از انتخابات در افغانستان به میان می آید باید رهبری ایجاد یک اجماع ملی را برای حمایت مذاکرات صلح با طالبان به عهده گیرد، کاری که حکومت فعلی تا حال نتوانسته انجام بدهد.

چهارم، جامعۀ جهانی باید این پروسه را تشویق کند و طالبان را بسمتِ سوق بدهد که بیشتر ملی فکر کنند و به نوشته روزنامه د هندو از تأثیرات استخبارات نظامی پاکستان خارج شوند و برای یک آتش‌بس و در قدم بعدی صلح با حکومت افغانستان مستقیماً داخل مذاکره شوند.

پنجم، افزایش فشار نظامی بر طالبان کافی نیست و به نوشته روزنامه مذاکرات دوحه نشان داد که مسیر صلح افغانستان از طریق پاکستان بود هر چند امریکا مستقیماً با طالبان داخل مذاکره شده بود.

و در نهایت به نوشته روزنامه چاپ د هندو، نریندرا مودی صدراعظم هند می‌تواند از ارتباطات خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا استفاده کرده و یک نقش مهم بین‌المللی را در صحنه دیپلوماتیک افغانستان بازی کند.

XS
SM
MD
LG