لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

کمیسیون انتخابات: فیصله در مورد رئیس تکنالوژی معلوماتی عجولانه است


کمیسیون ولایتی شکایت‌های انتخاباتی کابل روز پنجشنبه (۱۸ میزان) فیصله کرد که محمد کببیر پناهی رئیس تکنالوژی معلوماتی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به لوی سارنوالی معرفی شود.

این کمیسیون می‌­گوید که آقای پناهی سه روز فرصت برای اعتراض در بارۀ تصمیم این دارد.

در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات فیصلۀ کمیسیون ولایتی شکایت‌های انتخاباتی کابل را در بارۀ پناهی پذیرفتی نمی‌­داند.

حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات دیشب به رادیو آزادی گفت که معرفی رئیس تکنالوژی معلوماتی این کمیسیون به لوی سارنوالی کارهای شان را با سکتگی رو‌به‌رو خواهد کرد.

حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

وی افزود: " فیصلۀ آنها (کمیسیون ولایتی شکایت‌های انتخاباتی کابل) مورد قبول کمیسیون مستقل انتخابات نیست به خاطری که ما در شرایط حساس قرار داریم، ما باید در تاریخ ۲۷ میزان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کنیم. وی(محمد کبیر پناهی) رئیس تکنالوژی معلوماتی کمیسیون مستقل انتخابات است و اگر موضوع در باره او موجود بود باید با ما شریک می‌ساختند. این یک تصمیم خیلی عجولانه و بدون سنجش است."

در این حال عبدالبصیر فایق رئیس کمیسیون ولایتی شکایت‌های انتخاباتی کابل شب گذشته به رادیو آزادی گفت که این تصمیم به اساس صدها شکایت در خصوص حذف نام افراد از فهرست رأی‌­دهندگان و نواقص در دستگاه‌های بیومتریک اتخاد شده است.

فایق افزود: "طرف مقابل اگر در مدت سه روز استیناف طلب شد و به تصمیم کمیسیون ولایتی شکایت‌های انتخاباتی کابل قناعت نکرد بعداً دوسیه به کمیسیون مرکزی شکایت‌های انتخاباتی محول می­‌شود. کمیسیون مرکزی شکایت‌های انتخاباتی تصمیم اتخاذ می‌کند که تصمیم ما را تأیید کند یا رد. اگر تأیید کند قضیه را به لوی سارنوالی روان می‌­کند و اگر رد یا لغو کرد باز هم تصمیم نهایی مربوط به کمیسیون مرکزی شکایت‌های انتخاباتی می‌شود."

از سوی دیگر محمد قاسم الیاسی عضو و سخنگوی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی افغانستان می‌گوید که در کُل هدف این است تا عاملین ایجاد مشکلات در فهرست رأی دهندگان و دستگاه‌های بیومتریک شناسایی شوند.

محمد قاسم الیاسی عضو و سخنگوی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی افغانستان
محمد قاسم الیاسی عضو و سخنگوی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی افغانستان

او گفت:‌ "نمی‌دانم که تصمیم کمیسیون ولایتی کابل مبنی بر معرفی رئیس آی تی (تکنالوژی معلوماتی) کمیسیون مستقل انتخابات به لوی سارنوالی هنوز نهایی است یا نه، ابلاغ شده یا نه البته هدف چیزی دیگر است، هدف در واقع موضوع عدم موجودیت لیست رای‌دهندگان در دستگاه بیومتریک یا حذف آن از دستگاه بیومتریک است که عاملین آن باید شناسایی شوند. مثلاً اینجا اگر یک شخص خاص است این شخص خاص متهم اصلی نیست."

نواقص در دستگاه‌های بیومتریک و نبود نام‌های افراد در فهرست رای‌دهندگان در شماری از مرکزهای رای‌دهی از جملۀ مشکلات در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بودند.

این انتخابات در ششم ماه میزان برگزار شد.

انتظار می‌رود نتایج ابتدایی انتخابات در ۲۷ ماه میزان و نتایج نهایی در ۱۶ عقرب اعلام شود.

مرتبط

XS
SM
MD
LG