لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۶

پاکستان مسئول کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران را شامل فهرست‌ سیاه کرد


پرچم ملی پاکستان بر فراز نیروی هوایی این کشور
پرچم ملی پاکستان بر فراز نیروی هوایی این کشور

پاکستان از ورود ستفین باتلر هماهنگ­‌کنندۀ بخش آسیا در کمیتۀ حفاظت از روزنامه‌­نگاران به این کشور جلوگیری کرده است.

جوئل سایمون رئیس این کمیته اخراج ستیفن بتلر را یک "اهانت" و "سیلی بر روی" کسانی خوانده است که در مورد آزادی مطبوعات در پاکستان نگرانی دارند.

این را جوئل سایمون مدیر اجراییۀ این کمیته امروز گفت و افزود که پاکستان ، باتلر را در لیست سیاه شامل کرده است.

به گفتۀ او، بوتلر با وجود داشتن ویزه در میدان هوایی بین‌المللی علامه اقبال در لاهور توقف داده شده و به ایالات متحده بازگردانده شده است.

این در حالی‌ست که امروز گروه اقدام مالی در مورد پاکستان تصمیم خواهد گرفت که از "فهرست خاکستری" خارج شود، یا خیر؟

گروه بین‌المللی آزادی مطبوعات می‌گوید، پاکستان بعد از آنکه به هماهنگ کنندۀ امور آسیا در کمیتۀ حفاظت خبرنگاران اجازۀ داخل شدن به آن کشور را نداد، او را شامل فهرست سیاه ساخته است.

جوئل سایمون رئیس کمیتۀ حفاظت خبرنگاران، امروز(هژدهم اکتوبر) گفت، مقامات پاکستان به ستیفن بتلر هماهنگ‌کننده امور آسیا در این کمیته، با وصف داشتن ویزه با اعتبار، اجازۀ داخل شدن به میدان هوایی علامه اقبال را در شهر لاهور نداده، او را مجبور ساخته اند به ایالات متحدۀ امریکا باز گردد.

جوئل سیمون اخراج ستیفن بتلر را یک "اهانت" و "سیلی بر روی" کسانی خوانده است که در مورد آزادی مطبوعات در پاکستان نگرانی دارند.

خبرنگاران پاکستان در سال گذشته در معرض سانسور در حال افزایش قرار داشته اند.

رئیس کمیتۀ حفاظت خبرنگاران، خواستار توضیحات کامل از حکومت پاکستان در این مورد شده گفته است، اگر پاکستان می‌خواهد تعهد خودرا به آزادی مطبوعات نشان دهد، باید در مورد قضیۀ اخراج هماهنگ‌کننده امور آسیا در این کمیتۀ، تحقیقات شفاف انجام دهد.

حکومت پاکستان تا هنوز در این مورد تبصره نکرده اند.

این اقدام پاکستان در حالی صورت گرفته که اسلام‌آباد منتظر است ببیند که از لست خاکستری نظارت بر کشورهایی‌که کنترول آنها بر تمویل مالی تروریزم خیلی ناکافی است، خارج می‌شود یا خیر؟

گروه کاری اقدام مالی که مرکز آن در پاریس است، امروز( ۱۸ اکتوبر) در پایان نشست پنج روزۀ خود، در این مورد تصمیم می‌گیرد.

این گروه دیده‌بان پولشویی در سطح جهان، پاکستان را در لست "خاکستری" شامل ساخته است و فشارها را بر این کشور افزایش داده تا از حمایت گروه‌های تندرو دست بکشد.

ایران و کوریای شمالی نیز در لست کشورهایی که کنترول آنها بر تمویل مالی تروریزم خیلی محدود است، قرار دارند.

این گروه که ۳۵ کشور و دو سازمان منطقوی در آن عضویت دارند، بانک‌ها و سرمایه‌گذاران را وادار می‌کند تا در کشورهای شامل در لست "خاکستری" سرمایه‌گذاری نکنند.

تصمیم گروه کاری اقدام مالی برضد پاکستان، توسط ایالات متحدۀ امریکا و متحدان اروپایی آن حمایت می‌شود، برای آن‌ است تا اسلام آباد را وادار سازند که راه‌های تمویل گروه‌های تروریستی را مسدود کند.

پاکستان همچنان تحت فشار قرار دارد که از دادن پناهگاه به گروه‌های که مسئول

حملات در افغانستان اند، دست بکشد.

XS
SM
MD
LG