لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

وزارت معارف: برنامه‌های شیوه‌های رعایت بهداشت قاعدگی در مکاتب گسترش یافته


وزارت معارف افغانستان می‌گوید در زمینۀ آموزش بهداشت قاعدگی در مکاتب دخترانه پیشرفت شده است.

میرویس بلخی، سرپرست این وزارت در نشستی که در مورد روز "بهداشت دختران به ویژه در زمان قاعدگی" در کابل گفت که برنامه‌های شیوه‌های رعایت بهداشت قاعدگی در مکاتب گسترش یافته است.

ساره دختر شانزده ساله‌ای است که در عدم آگاهی از دوران قاعده‌گی به بلوغ رسید و با اولین قاعدگی‌ اش از ترس گریه کرد و دو سه روز حتی به مکتب نرفت.

ساره می‌گوید حتی نمی‌دانست که آیا این موضوع را با مادر و خواهرش در میان بگذارد یا نه؟

به گفتۀ او، مادرش در همین شانزده سال عمر ساره هیچ گاهی با او در مورد قاعدگی صحبت نکرده بود.

او می‌گوید: "من از قبل هیچ آگاهی نداشتم. زمانی که اولین بار عادت ماهوار دیدم، بسیار ترسیدم. بعد یک دوستم گفت که این یک گپ معمولی است. مرا رهنمایی کرد که چه کار کنم. اما حالا که دو سه سال می‌گذرد، در مکتب به ما آگاهی می‌دهند. خودم هم این مسئله را برای دختر خاله‌ام که تازه به بلوغ رسیده گفته‌ام."

قاعدگی یا ضایع کردن خون یکی از نخستین نشانه‌های بلوغ دختران است که به صورت ماهیانه دیده می‌شود.

در این اواخر دیده می‌شود که مردم و حکومت دست به کار شده اند تا محدودیت‌های گپ زدن در بارۀ قاعدگی را از میان بردارند.

در نشستی به همین مناسبت در کابل، رولا غنی، بانوی اول افغانستان بر توسعه آموزش دختران در این مورد تأکید کرد.

رولا غنی، بانوی اول افغانستان
رولا غنی، بانوی اول افغانستان

او گفت: "تأکید بیشتر من بر نقش والدین، معلمین و مادرکلان‌های خانواده است تا به دختران جوان در مورد بلوغ صحبت کنند و برای شان بفهمانند که در دوران بلوغ یک سلسله تغییرات فیزیولوژیک در بدن‌شان رخ می‌دهد."

خانم غنی همچنین افزود که در مکاتب باید تشناب‌های ویژه دختران ساخته شود.

پیش از این رئیس ادارۀ تربیت بدنی وزارت معارف گفته بود که تا پایان سال جاری خورشیدی در ۲۰۰ مکتب دخترانه تشناب مخصوص دختران ساخته می‌شود.

مقامات وزارت معارف می‌گویند، یافته‌های آنان نشان می‌دهند که عامل عمده غیر حاضری بسیاری از دانش‌آموزان دختر در مکاتب قاعدگی است.

میرویس بلخی، سرپرست وزارت معارف در بارۀ برنامۀ جدیدی صحبت کرد که برای آموزش بهداشت قاعدگی از سوی این وزارت در نظر گرفته شده است.

او گفت: "الحمدالله در حدود ۱۱۰ هزار جلد کتاب رهنمای قاعدگی چاپ کرده‌ایم و توانسته‌ایم که حداقل در ولایات مختلف افغانستان فعلاً به عنوان یک مضمون تقویتی در میان شاگردان تدریس شود تا همه شاگردان ما نسبت به این پدیده طبیعی آگاهی پیدا کنند."

هر چند یاد کردن قاعدگی در جامعۀ سنتی افغانستان از تبوها شمرده می‌شود اما در این اواخر افزون بر وزارت معارف شماری از وزارت خانه‌ها به شمول وزارت صحت عامه و نهادهای مدنی دیگر تلاش دارند تا در بارۀ پی آمدهای دوران قاعدگی مردم را آگاه سازند.

XS
SM
MD
LG