لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۰

ارگ، یوناما و سفارت امریکا کشته شدن اطفال در تخار را محکوم کردند


ملل متحد: در سه ماه تابستان سال‌جاری یعنی جولای، اگست و سپتمبر تعداد تلفات ملکی در افغانستان در مقایسه با عین وقت در سال گذشته ۴۲ درصد بیشتر بوده است.
ملل متحد: در سه ماه تابستان سال‌جاری یعنی جولای، اگست و سپتمبر تعداد تلفات ملکی در افغانستان در مقایسه با عین وقت در سال گذشته ۴۲ درصد بیشتر بوده است.

رئیس جمهوری افغانستان، دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در این کشور و سفیر امریکا در کابل کشته شدن اطفال مکتب را در انفجار ماین در ولسوالی درقد ولایت تخار محکوم کردند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان کشته شدن شاگردان مکتب را در انفجاری در ولسوالی درقد ولایت تخار محکوم کرده است.

دیروز شنبه (دوم نومبر) در قریه طاهریان این ولسوالی در نتیجه انفجار ماین ۹ شاگرد یک مکتب کشته شدند.

در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری افغانستان که شب گذشته به رسانه‌ها فرستاده شده، آمده است با چنین حملات "وحشیانه" عزم نسل جوان افغانستان برای تحصیل اخلال نمی‌شود.

جان بس سفیر ایالات متحده امریکا در کابل هم دیشب در توییتر خود نوشته است که چنین یک بی‌پروایی واضح را به حیات مردم بی‌گناه محکوم می‌کند. جان بس نوشته است این "طالبان هستند که در افغانستان صلح نمی‌خواهند."

سازمان ملل متحد گفته است که در برخوردهای مسلحانه رساندن تلفات به اطفال تخطی جدی از حقوق بشری می‌باشد.

جواد جوهری سخنگوی والی تخار به رادیو آزادی گفته که کشته شده‌ها در انفجار ماین شاگردان مکتب ابتدائیه ابوذر غفاری بودند.

او افزود که قریه طاهریان تحت تصرف طالبان قرار دارد. او به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته است که ماین را در راه این مکتب طالبان مانده بودند. اطفال کشته شده همه بین سن ۷ تا ۱۲ سال عمر داشتند.

خلیل اسیر سخنگوی پولیس تخار به خبرگزاری رویترز گفته است چهار طفل از یک خانواده که به طالبان متعلق بوده، کشته شده‌اند.

طالبان مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته است.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" دیروز گفت یک هیئت اداره حقوق بشری تحقیقات را در مورد پیدا کردن حقیقت و جزئیات این انفجار آغاز کرده است.

از سویی هم سید حفیظ الله فطرت رئیس دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر در شمال افغانستان دیروز جمعه به رادیو آزادی گفت: "در میان تلفات ملکی هم بدبختانه، تعداد بیشتری اطفال و زنان شامل هستند و مخصوصاً در مناطقی که جنگ صورت بگیرد، بالفعل عملیات‌های نظامی صورت بگیرد، چه از سوی مخالفین دولت، افراد دولتی یا قوای بین‌المللی باشد."

شماری اطفالی که در اثر یک انفجار در ولایت لغمان زخمی شده اند. October 16, 2019
شماری اطفالی که در اثر یک انفجار در ولایت لغمان زخمی شده اند. October 16, 2019

رئیس دفتر ساحوی حقوق بشر در شمال افغانستان از تمام طرف‌های درگیر جنگ خواست که به حق زندگی مردم احترام بگذارند.

سازمان ملل متحد در ماه گذشته در یک گزارش در مورد تلفات ملکی گفته بود که در سه ماه تابستان سال‌جاری یعنی جولای، اگست و سپتمبر تعداد تلفات ملکی در افغانستان در مقایسه با عین وقت در سال گذشته ۴۲ درصد بیشتر بود.

یوناما: تلفات غیرنظامیان نسبت به‌سال گذشته، ۴۲ درصد افزایش یافته است

در گزارش از قول مسئول حقوق بشر دفتر "یوناما" گفته شده است که ۴۱ درصد افراد ملکی تلف شده در افغانستان زنان و اطفال می‌باشند.

در گزارش ملل متحد طالبان مسئول بخش اعظم تلفات ملکی در افغانستان خوانده شده‌اند.

در ماه می سال جاری میلادی در انفجار ماین در غزنی هفت طفل جان دادند و یک ماه قبل آن در لغمان در نتیجه انفجار مرمی هاوان هفت طفل در جریان بازی کشته و ده تن دیگر آنها زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG