لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۱

کمیسیون مستقل انتخابات: بازشماری آرا متوقف شد


پس از اعتراضات گسترده برخی از دسته‌های انتخاباتی و جناح‌های سیاسی، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روند بازشماری و تفتیش آرا را متوقف کرد.

این کمیسیون تأکید می‌کند که هدف از این کار رسیدگی به نگرانی‌ها و اعتراضات آن دسته‌های انتخاباتی و احزاب سیاسی است که با بازشماری و تفتیش آرا مخالفت کرده اند.

عبدالعزیز ابراهیمی از سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
عبدالعزیز ابراهیمی از سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان


عبدالعزیز ابراهیمی از سخنگویان این کمیسیون روز چهارشنبه (۲۲ عقرب) در این مورد به رادیو آزادی چنین گفت: "براساس فیصلۀ رهبری کمیسیون مستقل انتخابات روند بازشماری و تفتیش آرا به منظور رسیدگی به خواست‌های تیم‌های انتخاباتی و جناح‌های سیاسی تا فیصله بعدی متوقف شد."

کمیسیون مستقل انتخابات با مخالفت برخی از دسته‌های انتخاباتی و احزاب سیاسی بازشماری و تفتیش آرای ۸۲۵۵ محل را روز شنبۀ گذشته در ۳۴ ولایت افغانستان آغاز کرد.

اما تیم‌های انتخاباتی عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار، رحمت الله نبیل و شورای نامزدان ریاست جمهوری این روند را تحریم کردند و این کار حتی سبب اختلاف و دو دسته‌گی در داخل این کمیسیون نیز شد.

کمیسیون مستقل انتخابات پیش از این گفته است که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را در ۲۳ ماه عقرب یعنی به روز پنجشنبه اعلام خواهد کرد.

اما حالا مسئولان در این کمیسیون تأکید می‌کنند که اعلام نتایج ابتدایی انتخابات وابسته به تکمیل شدن روند بازشماری و تفتیش آرا می‌باشد.

در این حال کمیسیون شکایات انتخاباتی این تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات را اقدام بجا می‌داند.

محمد قاسم الیاسی عضو و سخنگوی این کمیسیون اما می‌گوید که این توقف نباید از یکی دو روز بیشتر ادامه یابد.

محمد قاسم الیاسی عضو و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان
محمد قاسم الیاسی عضو و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان

او گفت:‌ "این توقف اگر به رضایت تکت های انتخاباتی منجر شود به نظر من کار بدی نخواهد بود. البته این توقف باید طولانی نباشد و برای یکی دو روز باشد تا نظردسته های انتخاباتی گرفته شود."

این در حالی است که شبکه نهادهای ناظر انتخابات افغانستان در نشستی به روز چهارشنبه از تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری به شدت انتقاد کرد و جنجال‌ها میان اعضای کمیسیون مستقل انتخابات را برای سلامت انتخابات خطرناک دانست.

در نشست عمومی ولسی جرگه نیز در این مورد نظریات مختلفی ارائه شد، برخی از اعضای این جرگه گفتند که تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی بر روند انتخابات تأثیر بد دارد اما شماری دیگر تأکید کردند، به دلیل اینکه انتخابات روند سیاسی است، باید در آن به دقت نسبت به سرعت توجه بیشتری شود.

مرتبط

XS
SM
MD
LG