لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۹

انتخابات افغانستان: ادامه بازشماری آرا و اعتراضات در ۲۱ ولایت


بازشماری آرا در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
بازشماری آرا در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

با وجود ادامۀ اعتراضات هواداران نامزدان معترض در بیش از ۲۰ ولایت افغانستان، کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده که به بازشماری آرا ادامه می‌دهد.

حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز سه‌شنبه (۲۱ عقرب) در یک نشست خبری گفت، روند بازشماری آرا در ۲۰ ولایت ادامه دارد و تنها آرای دارای اطلاعات بایومتریک معتبر دانسته می‌شود.

خانم نورستانی گفت در ۱۴ ولایت دیگر به علت اعتراض طرفداران برخی دسته‌های انتخاباتی، دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات بسته‌اند.

او به همین دلیل از احتمال عدم اعلام نتایج ابتدایی در ۲۳ عقرب اظهار نگرانی کرد.

حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

او افزود:‌ "اکنون نیز از تأخیر مجدد به دلیل بسته شدن تعدادی از دفاتر ولایتی کمیسیون توسط بعضی ستادهای انتخاباتی نگران هستیم که نتایج ابتدایی در ۲۳ عقرب اعلان نشود."

او از دسته‌های انتخاباتی خواست تا در بخش بازشماری آرا کمیسیون را همکاری کنند.

اما نامزدان معترض خواستار توقف بازشماری آرا هستند. هواداران آنان می‌گویند در ۲۱ ولایت دفاتر کمیسیون را به همین دلیل بسته‌اند.

فهیم فطرت از اعضای دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله به رادیو آزادی گفت این اقدام ممکن است امروز به ۳۴ ولایت افغانستان گسترش یابد.

او افزود: "از دیروز به این‌سو گدام‌های کمیسیون انتخابات در بیش از ۲۰ ولایت افغانستان در نتیجه اعتراض مردم بسته شده‌اند. فکر می‌کنم که امروز در ۳۴ ولایت افغانستان این اعتراض گسترش می‌یابد."

اما فریدون خوزون سخنگوی این دسته انتخاباتی می‌گوید، اقدام مردم برای بستن دفاتر ولایتی کمیسیون انتخابات به دستور این تیم نبوده است. به‌گفته وی، کمیسیون باید با "اقدامات فرا قانونی"، خود را با مردم مواجه نکند.

افزون بر دستۀ ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله، شورای نامزدان ریاست جمهوری نیز می‌گوید که این اعتراض‌ها همه "خودجوش" است.

عبدالله عبدالله روز یکشنبه (۱۹ عقرب) در یک گردهمایی در کابل اقدام کمیسیون برای بازشماری آرا را "غیر قانونی" خواند و گفت اگر بازشماری آرا متوقف نشود، نتیجه انتخابات را نخواهد پذیرفت.

دسته انتخاباتی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید باید پیش از بازشماری آرا، حدود ۳۰۰ هزار رأی باطل شوند.

جنجال‌های تازه در حالی به میان آمده که بر اساس تقویم انتخاباتی، قرار است تا دو روز دیگر نتایج ابتدایی انتخابات ششم ماه میزان اعلام شود.

به تازگی اتحادیه اروپا خواهان اعلام به موقع نتایج این انتخابات شده و نیز از نامزدان خواسته است تا نتایج آن را بپذیرند.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا به رادیو آزادی گفته که اگر نتایج انتخابات پذیرفته نشود و باعث بحران شود، این به نفع کسانی است که در روند دموکراسی افغانستان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و دیدگاه یک حکومت مشروع برای اشتراک در مذاکرات صلح را ضعیف می‌کند.

قرار بود نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ۲۷ میزان اعلان شود، اما کمیسیون انتخابات، اعلام این نتایج را به ۲۳ ماه عقرب به تأخیر انداخت. کمیسیون اعلام کرد که دلیل آن "مشکلات فنی" بود.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز ششم میزان برگزار شد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG