لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

حکمتیار حکومت و کمیسیون را مسئول 'بحران احتمالی' دانست


گلبدین حکمتیار، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حین سخنرانی در کابل. September 18 2019
گلبدین حکمتیار، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حین سخنرانی در کابل. September 18 2019

گلبدین حکمتیار، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، این انتخابات را "پر از تقلب" خوانده و گفته اگر این تقلبان باعث بحران شود، حکومت و کمیسیون مسئول آن خواهد بود.

آقای حکمتیار سه‌شنبه (۲۸ عقرب) در نشستی در کابل با انتقاد از کندکاری در روند تفتیش و شمارش آرا، گفت که انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان پُر از "تقلب" بود و او رئیس جمهور "تحمیلی" را نخواهد پذیرفت.

این نامزد ریاست جمهوری تأکید کرد که مسئولیت هر گونه بحرانی که پیش بیاید، به دوش حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات خواهد بود.

او گفت: "مسئولیت عواقب بد صحه گذاشتن به تقلب، اعلان نتایج قلابی و مذورانه متوجه عاملان تذویر و تقلب خواهد بود. نه کسانی که از حق مشروع خود دفاع می‌کنند."

آقای حکمتیار همچنان شرکت درمالوگ را به زمینه‌سازی برای "تقلب" متهم کرد و خواهان "محاکمه" این شرکت شد.

این نامزد ریاست جمهوری با انتقاد از میزان پایین مشارکت مردم در انتخابات، گفت که با توجه به این موضوع، اعلام پیروزی رئیس جمهوری آینده چیزی شبیه "کودتا" خواهد بود.

با این حال، او تأکید کرد که از حقش به هر قیمتی دفاع خواهد کرد.

اما دفتر ریاست جمهوری افغانستان این نگرانی‌های آقای حکمتیار را اظهارات قبل از وقت می‌داند. یکی از سخنگویان دفتر ریاست جمهوری گفته که نامزدان باید منتظر بمانند تا کمیسیون کارهایش را مطابق قوانین انجام دهد و نتایج انتخابات را اعلام کند.

دواخانه مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخانه مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

دواخانه مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیوی آزادی گفت: "رئیس جمهور نه خودش در کارهای کمیسیون‌ها مداخله می‌کند و نه هم به کسی دیگر اجازه می‌دهد که در کارهای کمیسیون‌ها مداخله کند."

از سوی دیگر، کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که این کمیسیون به هیچ فردی اجازۀ مداخله در امور کاری‌اش را نداده است و نمی‌دهد و نامزدان می‌توانند که شکایت‌های خود را به کمیسیون مستقل انتخابات بفرستند.

عزیز ابراهیمی، یکی از سخنگویان این کمیسیون به رادیوی آزادی گفت: "باز هم اگر مواردی مطرح می‌شود، می‌توانند که شکایت خود را در کمیسیون شکایات انتخاباتی ثبت کنند و کمیسیون مستقل انتخابات متعهد است هر تصمیمی را که مردم افغانستان گرفتند، اعلام کند."

کمیسیون مستقل انتخابات با آن که روند تفتیش و بازشماری آرا را در ولایت‌ها آغاز کرده و گفته که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان را هفته آینده اعلام خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG