لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۱

کمیسیون انتخابات: نتایج ابتدایی انتخابات هفته آینده اعلام می‌شود


پروسه بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
پروسه بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به دنبال دو بار تأخیر، گفته که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را هفته آینده اعلام می‌کند.

ذبیح‌الله سادات سخنگوی این کمیسیون امروز (سه‌شنبه ۲۸ عقرب) به رادیو آزادی گفت قرار است نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری هفته آینده اعلام شود.

او گفت:‌ "تا پایان هفته جاری روند تفتیش و بازشماری آرا تکمیل می‌شود و هفته آینده کارهای تخنیکی آن نیز پایان می‌یابند و نتایج اعلام می‌شود."

آقای سادات می‌گوید روند تفتیش و بازشماری آرا در ۱۳ ولایت به پایان رسیده و این روند در ولایات دیگر ادامه دارد، اما برخی از دسته‌های انتخاباتی از روند بازشماری آرا در ولایات پنجشیر، تخار، جوزجان، فاریاب و سرپل جلوگیری کرده‌اند.

ذبیح‌الله سادات سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
ذبیح‌الله سادات سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

مقامات کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند برای بازگشایی دروازه‌های دفاتر کمیسیون های انتخاباتی آن ولایات "با مقام‌های امنیتی در تماس هستند."

کمیسیون مستقل انتخابات تفتیش و بازشماری آرا را شنبه هفته گذشته در ۸۲۵۵ محل در ۳۴ ولایت آغاز کرد، اما این روند به دلیل مخالفت‌های برخی دسته‌های انتخاباتی برای سه روز متوقف شد که روز (یکشنبه ۲۵ عقرب) هفته جاری دوباره آغاز شد.

در همین حال، شماری از نهادهای ناظر انتخاباتی تأکید می‌کنند که کمیسیون مستقل انتخابات برای اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری باید زمان مشخصی تعیین کند.

سمیرا رسا، سخنگوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان به رادیو آزادی گفت: "کمیسیون مستقل انتخابات اگر چنین تصمیمی داشته باشد، باید تصامیم آنان مطابق قوانین، لایحه و طرزالعمل‌ها باشد."

خانم رسا همچنین تأکید کرد که کمیسیون انتخابات "باید قناعت نهادهای ناظر انتخاباتی و تیم‌های انتخاباتی که در این پروسه شامل هستند، حاصل شود تا آنان مانع پیشبرد پروسه نشوند."

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم میزان سال جاری برگزار شد. کمیسیون مستقل انتخابات تا کنون دو بار اعلام نتایج ابتدایی را به تأخیر انداخته است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG