لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۲:۲۲

هشدار کمیسیون به معترضان: مانع بازشماری آرا شوید، تصمیم می‌گیریم


رئیس و برخی از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
رئیس و برخی از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید اگر معترضان امروز (سه‌شنبه، ۵ قوس) دست از مخالفت با بازشماری آرا برندارند، این نهاد در این مورد تصمیم خواهد گرفت.

پس از اعلام تصمیم کمیسیون انتخابات در ۱۸ عقرب برای بازشماری و تفتیش آرای ۸ هزار و ۲۵۵ محل رأی‌دهی در ۳۴ ولایت، هواداران بیشتر نامزدها این تصمیم کمیسیون را تحریم کردند و مانع بازشماری آرا شدند.

به گفته مسئولان کمیسیون، به دلیل "مزاحمت‌" معترضان در روند تفتیش و بازشماری آرا در هفت ولایت، زمان اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری تا به حال مشخص نشده است.

عصمت‌الله مل، معاون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
عصمت‌الله مل، معاون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان


عصمت‌الله مل، معاون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به رادیوی آزادی گفت: "ما تلاش می‌کنیم امروز، سه‌شنبه، اجازه تفتیش و بازشماری را دریافت کنیم. اگر اجازه داده نشد، رهبری کمیسیون تصمیم خواهد گرفت و [تصمیم خود را] با مردم شریک خواهد کرد."

آقای مل افزود: "اگر اجازه یابیم، در یک یا دو روز بازشماری تکمیل خواهد شد."

آقای مل می‌گوید که این روند در ۲۶ ولایت به پایان رسیده و در کندهار نیز تا پایان امروز سه‌شنبه به پایان خواهد رسید.

اما دستۀ انتخاباتی ثبات‌وهمگرایی به رهبری عبدالله عبدالله و شماری از تیم‌های انتخاباتی دیگر اجازه نداده‌اند که روند تفتیش و بازشماری آرا در ولایت‌های سرپل، بغلان، بدخشان، تخار، فاریاب، پنجشیر و جوزجان آغاز شود.

فریدون خوزون، سخنگوی تیم انتخاباتی ثبات‌وهمگرایی
فریدون خوزون، سخنگوی تیم انتخاباتی ثبات‌وهمگرایی


فریدون خوزون، سخنگوی تیم انتخاباتی ثبات‌وهمگرایی به رادیو آزادی برای گفت‌وگو با کمیسیون مستقل انتخابات شرطی را پیشنهاد کرد: "ما آماده هستیم با کمیسیون گفت‌وگو کنیم، اما این گفت‌وگوها باید در حضور ناظران داخلی، خارجی و رسانه‌ها انجام شود تا حق و باطل معلوم گردد."

در همین حال، کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که برای آغاز روند تفتیش و بازشماری آرا در این هفت ولایت، این کمیسیون آمادۀ هرگونه گفت‌وگو با تحریم‌کنندگان است.

شورای نامزدان ریاست جمهوری نیز بر موضوع قبلی‌ خود تأکید می‌کند و می‌گوید که اگر آرای پاک از ناپاک جدا نشود، اعضای این شورا تصمیم کمیسیون را نخواهند پذیرفت.

اما تیم انتخاباتی صلح و عدالت اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار می‌گوید که دیدگاهش را پس از اعلام تصمیم کمیسیون بیان خواهد کرد.

از سویی هم تیم دولت‌ساز به رهبری محمداشرف غنی بر عدم مداخله در کارهای کمیسیون مستقل انتخابات تأکید می‌کند.

در همین حال، یک منبع آگاه از موضوع در کمیسیون مستقل انتخابات که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود، به رادیوی آزادی گفت که کمیسیون احتمالاً به هدف آغاز تفتیش و بازشماری آرا در این هفت ولایت هیئتی را به شمال کشور بفرستد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم میزان برگزار شد، اما کمیسیون مستقل انتخابات با آن که دوبار تقویم اعلام نتایج ابتدایی انتخابات را نقض کرده، تا کنون نتوانسته تاریخی برای اعلام نتایج ابتدایی انتخابات مشخص کند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG