لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۷

مینه‌پال: افغانستان نباید از لحاظ اقتصادی بار دوش جامعه جهانی باشد


دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید این کشور به سوی پیشرفت و ترقی به شمول ایجاد مسیرهای تجارتی با کشورهای منطقه گام‌های مؤثری برداشته و تلاش دارد به خود‌کفایی برسد.

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری روز پنج‌شنبه «۲۸ قوس ۱۳۹۸» در واکنش به سخنان اخیر لیندسی گراهام سناتور امریکایی به رادیو آزادی گفت: "تقویت اقتصاد این کشور از برنامه‌های اساسی حکومت است."

او افزود: "حکومت افغانستان نمی‌خواهد تا اخیر بار دوش جامعه جهانی باشد، حکومت افغانستان همین حالا از لحاظ اقتصادی بالای فرصت‌هایی که در افغانستان و منطقه وجود دارد کار می‌کند تا تمام عواید را به‌شکل درست آن جمع‌آوری کند و در مورد خودکفایی، افغانستان از لحاظ اقتصادی تلاش‌هایش را سریع‌تر سازد."

به تازه‌گی لیندسی گراهام سناتور امریکایی به خبرنگاران گفته است که افغانستان انتظار نداشته باشد که حتی پس از کاهش شمار نیروهای امریکایی در این کشور کمک مالی جهت اجرای پروژه‌های انکشافی همانند گذشته به پیمانه زیاد با این کشور ادامه یابد.

لیندسی گراهام سناتور امریکایی
لیندسی گراهام سناتور امریکایی

او افزوده است که کشورهای منطقه باید نقش بیشتری در بخش کمک به افغانستان بازی کنند تا نیروهای امریکایی بتوانند بر سرکوب هراس‌افگنان تمرکز کنند.

گراهام تأکید کرده که نشانه‌هایی از بهبود وضعیت در افغانستان دیده می‌شود که زمینه خروج شماری از نیروهای امریکایی را از افغانستان فراهم خواهد کرد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌گردد که به‌گفته آگاهان امور اقتصاد در حال حاضر ۵۴ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر قرار داشته و از سوی هم تمامی بودجه انکشافی و ۴۰ درصد بودجه عادی حکومت از کمک‌های خارجی تمویل می‌گردد.

آگاهان بخش اقتصاد می‌گویند افغانستان هنوز هم به‌کمک‌های جامعه جهانی نیاز داشته و قطع و یا کاهش آن می‌تواند تأثیرات منفی بر این کشور داشته باشد.

عبدالله واحدیار یکی از این کارشناسان در این مورد به رادیو آزادی گفت: "افغانستان در تناسب به سال‌های قبل گام‌های بسیار استوار را برداشته است و نسبتاً در حالت خوب قرار دارد، ولی گفته نمی‌توانیم که بدون کمک جامعه جهانی بتوانیم مصارف گزاف نظامی و مصارفی که در عرصه پروژه‌های زیربنایی به پیش می‌بریم بتوانیم از بودجه حکومت تمویل بکنیم در هر صورت قطع و یا کاهش این کمک‌ها می‌تواند حالت را دیگر هم شکننده بسازد."

عبدالله واحدیار کارشناس بخش اقتصاد
عبدالله واحدیار کارشناس بخش اقتصاد

لیندسی گراهام این اظهارات را پس از آن ابراز کرده‌است که به تازگی یک رسانه‌ امریکایی گزارش داده که دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا تصمیم گرفته که در جریان همین هفته خروج چهار هزار نظامی کشورش از افغانستان را اعلام کند.

سیف‌الدین سیحون آگاه دیگر بخش اقتصاد می‌گوید که وضعیت سیاسی فعلی نیز بالای اقتصاد افغانستان تأثیر منفی گذاشته و بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی در کشور متوقف می‌باشد.

وی نیز تأکید می‌کند که حکومت افغانستان بدون کمک‌های جامعه بین‌المللی نمی‌تواند به نیازمندی‌ها در بخش‌های اقتصادی رسیده‌گی لازم نماید.

XS
SM
MD
LG