لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۶

نی: خشونت‌ علیه خبرنگاران نسبت به سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است


آرشیف، شماری از خبرنگاران در جریان یک کنفرانس خبری در کابل.
آرشیف، شماری از خبرنگاران در جریان یک کنفرانس خبری در کابل.

یافته‌های دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد (نی) در مورد خشونت در برابر خبرنگاران در سال ۲۰۱۹ میلادی نشان می‌دهد که در جریان این سال ۱۱۵مورد خشونت در برابر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی ثبت شده‌اند.

این خشونت‌ها شامل ۱۰مورد قتل،۲۱مورد جراحت، ۱۰ مورد لت‌وکوب،۵۱ مورد تهدید و توهین،۱۰مورد بازداشت‌های موقت، ۸ مورد اختطاف و سه مورد حمله بر رسانه‌ها می‌باشد.

مجیب خلوتگر رئیس اجرایی این نهاد به روز یکشنبه (۸ جدی) هنگام نشر گزارش سالانه در مورد خشونت در برابر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی گفت در جریان سال ۲۰۱۹ به تعداد ۱۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌یی کشته شده‌اند.

مجیب خلوتگر رئیس اجرایی نی
مجیب خلوتگر رئیس اجرایی نی

او گفت:‌ "باوجود این‌که سال ۲۰۱۹ سال خونین برای رسانه‌ها بود اما از طرف دیگر ما شاهد کاهش بیشتر از ۴۰ درصد خشونت در برابر خبرنگاران و رسانه‌ها بودیم. ۱۱۵ مورد خشونت در برابر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در سال ۲۰۱۹ میلادی به ثبت رسیده است که شامل ۱۰ مورد قتل است که در تناسب با سال گذشته ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد."

در این گزارش عوامل کاهش خشونت‌ها در برابر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها را در این سال کاهش پوشش دادن مستقیم حملات هراس افگنانه، نرفتن خبرنگاران به مناطق جنگی، رعایت مسایل ایمنی و کاهش حمله‌های هراس افگنانه گفته شده است.

وی همچنان گفت که از ۱۰ مورد قتل خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی عاملان ۵ مورد آن بازداشت و مورد پیگرد نهادهای عدلی و قضایی قرارگرفته اند.

گزارش سالانه این نهاد نشان می‌دهد که پس از طالبان، افراد حکومتی به شمول محافظان ریاست جمهوری، محافظان برخی والی‌ها، نمایندگان مجلس، پولیس و در برخی موارد مردم محل به عنوان عاملان تهدید و توهین خبرنگاران به ثبت رسیده‌اند.

در همین حال جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان در نشست کمیتۀ مشترک حکومت و رسانه‌ها می‌گوید که در سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۶قضیه در پیوند با قتل، توهین و لت‌وکوب خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی به این اداره راجع شده که به بیشتر آن رسیدگی شده است.

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان
جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان

او گفت:‌ "به اساس قانون افغانستان به کسانی‌که مرتکبین چنین جرایم بودند از محاکم مطالبه مجازات شده که ما تا سرحد اعدام هم شاهد فیصله‌های محاکم در زمینه قضایای خشونت در برابر خبرنگاران بوده‌ایم."

نمایندگان وزارت دفاع و ریاست مستقل ارگان‌های محل نیز از تلاش‌ها و حمایت‌شان برای رسیدگی به مشکلات خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها اطمینان دادند.

XS
SM
MD
LG