لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۵

هشدار معترضان در غور: با حکومت قطع رابطه می‌کنیم


خیمه معترضان در مقابل دروازه ولایت غور
خیمه معترضان در مقابل دروازه ولایت غور

اعتراض مردم غور در پیوند به آن‌چه که آنان عدم توجه حکومت به این ولایت عنوان می‌کنند، وارد هفتمین روز شد.

معترضانی‌که اعتراضات خود را "حرکت راه و روشنی" می‌خوانند، یک هفته است که ادارات دولتی را در شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور بسته‌اند.

آن‌ها با بر پا کردن خیمه تحصن در برابر دفتر والی، هشدار دادند که اعتراضات آن‌ها تا هنگام برآورده شدن خواست‌های‌شان پایان نخواهد یافت.

محمد نذیر نصرت، از سخنگویان معترضان به رادیو آزادی می‌گوید: "اگر به خواست مردم رسیدگی نشود، دروازه‌های ادارات دولتی هم‌چنان بسته می‌ماند. احتمال دارد که مردم دست به مسایل شدیدتر بزنند. نماینده‌های حکومت مرکزی را که به این‌جا حضور دارند و پاسخ به خواسته‌های مردم داده نمی‌توانند، ممکن است که رخصت بکنند. کل شهر و بازار را مسدود بکنند. نانوایی، قصابی و هر خدمات عامه را مسدود بسازند تا به خواست‌شان رسیدگی شود."

اعتراض باشنده های فیروزکوه به بودجه ملی
اعتراض باشنده های فیروزکوه به بودجه ملی

معترضان می‌گویند که حکومت مرکزی در ۱۸ سال گذشته هیچ‌گونه توجهی به بخش توسعه‌یی این ولایت نکرده‌است.

در همین‌حال ده‌ها بانو در این ولایت نیز امروز سه‌شنبه به جمع معترضان پیوستند.

آنان خواستار تخصیص بودجه برای ساخت شاهراه کابل-هرات از طریق غور هستند.

از سویی هم شماری از مراجعین برخی از ادارات محلی غور با حمایت از معترضان، می‌گویند که حدود یک هفته می‌شود که کارهای آنان اجرا نشده و در مرکز این ولایت با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

سلطان احمد احمدی به رادیو آزادی گفت: "یک تن از معلمین لیسه دهک هستم. به مدت یک هفته می‌شود که ما نتایج خود را به ریاست معارف آورده‌ایم متأسفانه دروازه‌های ادارات بسته شده. ما در این هوای سرد زمستان به هوتل‌ها با بسیار مشکل زندگی می‌کنیم."

حیات‌الله نوری می‌گوید: "مسدود شدن ادارات دولتی مشکلات زیادی برای ما به وجود آورده. کارهایی‌که به ادارات دولتی داریم، در اثر اعتراضات نمی‌توانیم که به کارهای خود رسیدگی کنیم."

غلام ناصر خاضع، والی غور به رادیو آزادی گفت، با آن‌که معترضان از چند روز به این‌سو دروازۀ دفترهای ولایتی اداره‌های دولتی را بسته اند، اما حکومت تا کنون هیچ اقدامی عملی در راستای حل این مشکل نکرده‌است: "ما تقاضای‌شان را با مرکز، با رئیس پارلمان (ولسی جرگه) و رئیس کمیسیون مالی و بودجۀ پارلمان (ولسی جرگه) شریک کردیم. متأسفانه تا به حال ما نتایج عملی آن را ندیدیم، اما قرار است که فردا یک هیئت بیاید تا قناعت آنان (معترضان) فراهم شود."

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

از سوی دیگر صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهور غنی در تویتر خود نوشته است که رئیس جمهور هیئت با صلاحیتی را توظیف کرده است تا در ظرف دو روز آینده به ولایت غور سفر کند و در قسمت رسیدگی به خواست‌های مشروع مردم این ولایت پیشنهادات واضح ارائه کند.

عبدالرؤف انعامی، عضو کمیسیون مالی و بودجۀ مجلس نمایندگان می‌گوید، با آن‌که در بودجۀ سال مالی ۱۳۹۹ حدود ۴۰ کیلومتر جادۀ اسفالت شده برای ولایت غور در نظر گرفته شده‌است، اما با توجه به بی‌توجهی‌ها به این ولایت در سال‌های گذشته، این پروژه کافی نیست.

به‌گفتۀ آقای انعامی، ۸۰ درصد بودجۀ توسعه‌یی سال مالی ۱۳۹۹ مربوط به پروژه‌های سال گذشتۀ مالی است و تنها ۲۰ درصد این بودجه مربوط پروژه‌های جدید است.

XS
SM
MD
LG