لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۷

انتقادها از حضور امرالله صالح در سفر مونیخ و دیگر نشست‌های مهم حکومت


امرالله صالح معاون اول دسته انتخاباتی تیم دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی
امرالله صالح معاون اول دسته انتخاباتی تیم دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی

حضور امرالله صالح معاون اول دسته انتخاباتی تیم دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی در سفر مونیخ پرسش هایی را از سوی شماری از نمایندگان مردم و آگاهان سیاسی برانگیخته است.

شماری از نمایندگان مردم در ولسی جرگه حضور امرالله صالح را در کنار رئیس جمهوری افغانستان در نشست مونیخ، تلاش محمد اشرف غنی به یک مانور سیاسی در برابر رقیبان انتخاباتی، نشان دادن درنظرداشت توازن قومی و نیز استفاده از تجربه‌های استخباراتی آقای صالح می‌خوانند.

محمد عارف رحمانی یکی از این نمایندگان می‌گوید در هیچ جایی از قانون نیامده است که شخصی از یک دسته انتخاباتی نمی‌تواند در سفرهای هیئت افغانی در داخل و یا بیرون از افغانستان اشتراک ورزد و اما این سفرها توجیه قانونی نیز ندارند.

او گفت: "دو دلیل اساسی می‌تواند توجیه کننده این سفر باشد البته سیاسی نه الزاماً حقوقی؛ یکی این که او یک متخصص اطلاعات امور امنیتی است و دوم در سفرهای از باب مصالحه پیوسته سفرهای آقای غنی جنبه قومی می‌گیرد و با این کار می‌کوشد از این بار بکاهد. می‌شود گفت که این سفر آقای صالح با رئیس جمهور خیلی جنبه قانونی ندارد؛ اما در جایی از قانون نیامده است که شخصی که در یک تکت انتخاباتی است نمی‌تواند همراه با هیئت سیاسی در داخل و بیرون در سفرهای رسمی اشتراک ورزد. روشن است که این سفر به نحوی تلاش برای نشان دادن مانور آقای غنی برای رقیبان سیاسی‌اش است."

پیش از این نیز اشتراک آقای صالح در شماری از نشست‌های رسمی ریاست جمهوری و شورای امنیت واکنش‌ها و پرسش هایی را از سوی شماری از دسته‌های انتخاباتی و کارشناسان سیاسی به همراه داشته است.

ریاست جمهوری پیشتر در برابر این واکنش‌ها گفته است که آقای صالح یک شخص مطرح سیاسی افغانستان است و می‌تواند در نشست‌ها اشتراک ورزد.

با این همه حضور آقای صالح هنگام اعلام فهرست رهایی زندانیان طالب به شمول انس حقانی، اشتراک در شماری از نشست‌های شورای امنیت و نشست‌های مشترک رئیس جمهور با شماری از مقام‌های جامعۀ جهانی در کابل از مواردی بوده اند که پرسش هایی را از سوی کارشناسان و احزاب سیاسی به همراه داشته اند.

اکنون شماری از کارشناسان حقوقی می‌گویند که این سفر امرالله صالح با آقای غنی از منظرعرف دیپلوماتیک و حقوقی توجیه ندارد.

نصرالله ستانکزی استاد پوهنتون و کارشناس سیاسی
نصرالله ستانکزی استاد پوهنتون و کارشناس سیاسی

نصرالله ستانکزی استاد پوهنتون و کارشناس سیاسی در این باره گفت: "از نظر پرنسیب جناب صالح هیچ نوع موقف رسمی در دولت ندارد. از نظر پرتوکول دیپلوماتیک هم من می‌دانم زمانی که با مقام‌ها رسماً وارد مذاکرات می‌شود آن‌ها با آقای صالح از کدام موقف رسمی برخورد خواهند کرد؟ به نظر من اگر این سفر از نظر یک شخص عادی باشد خوب در غیر آن این سفر از بُعد رسمی معنا ندارد و دستاوردی هم نخواهد داشت."

از سوی دیگر ودیر صافی یکی دیگر از کارشناسان و استاد پوهنتون می‌گوید که نخست باید رئیس جمهور یک عضو برجسته دسته انتخاباتی‌اش را باخود در سفرهای رسمی نبرد و اگر چنین می‌کند باید برای مردم وضاحت دهد که از کدام آدرس این اشخاص با وی در سفرها اشتراک می‌ورزند.

ودیر صافی کارشناس سیاسی و استاد پوهنتون
ودیر صافی کارشناس سیاسی و استاد پوهنتون

آقای صافی افزود: "رئیس جمهور حق دارد هرکسی را که بخواهد با خود در سفرهایش همراه سازد اما اینجا فرق می‌کند زیرا آقای صالح عضو برجسته تیم انتخاباتی آقای رئیس جمهور است. در چنین اوضاع مبهم که سرنوشت انتخابات هم هنوز روشن نیست یا اینکه نخست کسی را از دسته انتخاباتی‌اش به سفر نبرد و یا اگر می‌برد برای مردم اعلام کند که از کدام آدرس؟"

امرالله صالح که پیش از این رئیس امنیت ملی افغانستان بود در حال حاضر به حیث معاون نخست دسته انتخاباتی تیم دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی در کنار آقای غنی حضور دارد.

با وجود تماس‌های زیاد، هیچ یک از سخنگویان ریاست جمهوری حاضر نشدند در این باره به رادیو آزادی پاسخ دهند.

XS
SM
MD
LG