لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۵

اشرف غنی: طالبان باید واضح سازند که چه وقت از پاکستان بیرون می‌شوند


محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین سخنرانی در ولایت ننگرهار.
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین سخنرانی در ولایت ننگرهار.

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفته که در گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان بر سر منافع کشور هیچ انعطافی نشان نخواهد داد.

آقای غنی روز سه‌شنبه (۱۳ حوت) برای ارزیابی وضعیت ننگرهار، به این ولایت سفر کرد. او در این سفر گفت که مردم خواهان صلح هستند و قیمت صلح را هم مردم تعیین می‌کنند:‌ "هرگاه در مورد زندانیان صحبت می‌کنیم، این را شرط نگذارید. ما هم شرط نداریم. برای من بگویید که چه زمانی از پاکستان بیرون می‌شوید؟ بیایید از القاعده جدا شوید. اما خود را از دیگران جدا نسازید. حرف اصلی این است که هرگاه می‌پذیرید که با خارجی‌ها صلح می‌کنید، پس معنای جهاد چه شد؟ افغان‌کشی جرم است."

هر چند تا حال طالبان در مورد اظهارات تازه آقای غنی چیزی نگفته‌اند، تأکید کرده‌اند که حدود پنج هزار زندانی این گروه باید پیش از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی آزاد شوند.

رئیس جمهور غنی در جریان سفر به ننگرهار.
رئیس جمهور غنی در جریان سفر به ننگرهار.

ولی آقای غنی گفته که در باره رهایی این زندانیان تعهدی نکرده است.

او از مردم و سیاستمداران خواست که اختلاف‌های انتخاباتی را کنار بگذارند و برای حفظ نظام جمهوری و منافع ملی با هم متحد شوند.

آقای غنی افزود که مردم از جمله مردم ننگرهار برای حفظ نظام قربانی داده‌اند. او بابت این قربانی‌ها از آن‌ها سپاسگزاری کرد: "جوانان ننگرهار، در کماندو، قطعات خاص، اردوی ملی، پولیس ملی، هیچ گوشه کشور نیست که بیرق سه‌رنگ افغانستان را به اهتزاز در نیاورده باشند. من از تمام مادران و پدران ننگرهاری سپاسگزاری می‌کنم که چنین شیران را پرورش داده‌اند. واقعاً کار بزرگی انجام داده‌اید. امروز در کماندو و قطعات خاص عزت افغانستان را حفظ می‌کنید."

محمد اشرف غنی در یک نشست در ننگرهار سخنرانی کرد.
محمد اشرف غنی در یک نشست در ننگرهار سخنرانی کرد.

رئیس جمهورغنی همچنین از اقدامات فوری برای بهبود میدان هوایی ملکی، سرمایه‌گذاری برای توسعه کانال، ایمنی خطوط انتقال نیروی برق، معیاری ساختن آموزش و ساخت مکاتب جدید در ولایت ننگرهار سخن گفت و تأکید کرد که به این بخش‌ها اولویت می‌دهد.

نشستی که در ننگرهار به مناسب سفر رئیس جمهور غنی ترتیب شده است.
نشستی که در ننگرهار به مناسب سفر رئیس جمهور غنی ترتیب شده است.

او تأکید کرد که ننگرهار را به مرکز توسعه و پیشرفت تبدیل می‌کند.

در این نشست مقام‌های محلی، سران قومی ننگرهار و گروه‌های مختلف اجتماعی حضور داشتند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG