لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۸

روند برگشت مهاجرین افغان از ایران کاهش یافته است


مهاجرینی که از ایران برگشته اند در قطار ایستاده اند تا پس از معاینه صحی در سرحد اسلام قلعه به طرف شهر هرات حرکت کنند. March 17 2020
مهاجرینی که از ایران برگشته اند در قطار ایستاده اند تا پس از معاینه صحی در سرحد اسلام قلعه به طرف شهر هرات حرکت کنند. March 17 2020

روند برگشت مهاجران افغان از ایران به دلیل تعطیلات نوروز در کشور ایران کاهش یافته است.

آمار ریاست مهاجران و عودت کنندگان هرات نشان می‌دهد که در ماه حوت سال گذشته بیش از ۱۳۳ هزار تن از ترس مبتلا شدن به ویروس کرونا ایران را ترک کردند.

جاوید نادم رئیس این اداره گفت: "از ابتدای سال روان تقریباً ۱۳ هزار نفر وارد کشور شده‌اند در کتگوری داوطلب خود به خودی. اما این که علت کم آمدن نسبت به ماه حوت سال گذشته، تعطیلی‌های ۱۳ روزه در نوروز در ایران است."

مسئولان صحی باور دارند که بازگشت سیل آسای مهاجران از ایران و وجود افراد مبتلا به ویروس کرونا در میان آنان باعث شیوع ویروس کرونا در افغانستان شده است.

عبدالحکیم تمنا رئیس صحت عامه هرات گفت نیاز بود حکومت افغانستان در نخستین روزها اقدامات جدی برای شناسایی افراد مبتلا به ویروس کرونا را در میان مهاجرین روی دست می‌گرفت تا این ویروس در فضای هرات شیوع پیدا نمی‌کرد.

او افزود: "حالا داستان گردش ویروس گذشته که ما نگران آمدن از مرزها باشیم، چون ویروس فعلاً در داخل هرات وجود دارد در خانه‌ها، به بازار، به شهر، به دکان‌ها و دست‌های مردم ما وجود دارد و ویروس انتشار می‌کند، حالا اگر مهاجرین نیایند این انتشار داخلی دوام پیدا می‌کند."

با تداوم برگشت مهاجران افغان از ایران و بیم مبتلا بودن شماری از آنان به ویروس کرونا، نگرانی‌ها در هرات با گذشت هر روز بیشتر می‌شود.

کارکن صحی در هرات در حال دیدن درجه تب افغانی که از ایران برگشته است.
کارکن صحی در هرات در حال دیدن درجه تب افغانی که از ایران برگشته است.

داکتر مهدی حدید، عضو شورای ولایتی هرات از بروز فاجعه انسانی در این ولایت هشدار می‌دهد: "بیش از صد هزار مهاجری که از جمهوری اسلامی ایران به جمهوری اسلامی افغانستان آمده‌اند و کمبود مواد غذایی، امکانات دارویی و خدمات پزشکی به خاطر مهار کرونا، هرات را در آستانه یک فاجعه انسانی بزرگ قرار داده."

مهاجران افغان مدعی هستند که با شیوع ویروس کرونا به دلیل نبود امکانات درمانی برای‌شان در ایران، به افغانستان بر می‌گردند. از سویی هم، قیود روزگردی شدید در هرات برای مقابله با ویروس کرونا اتخاذ شده است.

عبدالقیوم رحیمی والی هرات هشدار می‌دهد که اگر مردم در قبال ویروس کرونا بی‌پروا باشند، عواقب بدی در پی خواهد داشت.

او گفت: "بالاخره مردم همکاری کنند و اگر همکاری نکنند، چرخه ویروس هرات هم تباه می‌کند و از این‌جا کل افغانستان را هم تباه می‌کند. ویروس در افغانستان وجود دارد و ما باید منحیث افراد جامعه مسئولیت بگیریم و در خانه‌های خود بمانیم."

بر بنیاد آمار روز دوشنبه، ۱۳۱ مورد مثبت ویروس کرونا در هرات به ثبت رسیده است. روز گذشته کمیته اضطرار برای مقابله با ویروس کرونا در هرات از تأخیر در طی مراحل تدارکاتی ۴۰۰ میلیون افغانی پول برای مبارزه با ویروس کرونا در هرات انتقاد کرده بود.

اعضای این کمیته گفته بودند که عدم استفاده از این پول در موقع مناسب، بحران ویروس کرونا را عمیق‌تر خواهد کرد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG