لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۱

نگرانی نهادهای حامی خبرنگاران از افزایش ویروس کرونا در افغانستان


خبرنگاران افغانستان در یک نشست خبری
خبرنگاران افغانستان در یک نشست خبری

افزایش شیوع ویروس کرونا در افغانستان، نگرانی دو نهاد حامی خبرنگاران را برانگیخته است.

خبرنگاران بدون مرز و نهاد حامی خبرنگاران زن در افغانستان از وضعیت خبرنگاران به ویژه خبرنگاران زن، که بیش از دیگران آسیب پذیر اند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

خبرنگاران بدون مرز مستقر در پاریس، به تازگی در اعلامیه‌ای گفته که نبود امنیت شغلی، کمبود لوازم محافظتی و رقابت شدید میان رسانه‌ها به هدف سبقت در خبررسانی، عامل‌های هستند که خبرنگاران در افغانستان را به خطر ابتلا به ویروس کرونا روبه‌رو می‌کند.

سازمان خبرنگاران بدون مرز در ادامه گفته است، با گسترش ویروس کرونا در افغانستان، مشکلات اقتصادی باعث شده تا برخی رسانه‌ها، شماری از کارمندان خود را بدون جبران مالی به رخصتی بفرستند و یا هم ساعت‌های کاری‌شان را کاهش دهند.

به گفتۀ این سازمان، خبرنگاران زن در افغانستان نخستین قربانی این اقدام‌ها اند و حتی برخی آن‌ها از کار برطرف شده‌اند.

عروج حکیمی برای خبرگزاری رویترز در کابل کار می‌کند. او با تأیید نگرانی سازمان خبرنگاران بدون مرز، به رادیو آزادی بیشتر گفت: "وضعیت فعلی تأثیر دارد، برخی همکار‌های که از طریق رفتن به ساحه گزارش تهیه می‌کردند، اکنون با وضع محدودیت بر گشت و گذار در شهر‌ها با چالش مواجه شده‌اند، به خصوص خانم‌های که براساس تهیۀ گزارش پول به دست می‌آرند، وضعیت فعلی بالای اقتصاد آن‌ها تأثیر بسیار منفی برجای مانده است."

خبرنگاران بدون مرز در ادامه‌ی اعلامیۀ خود به وضعیت اقتصادی افغانستان پرداخته و گفته که سیستم صحی در افغانستان عمدتاً وابسته به کمک‌های مالی امریکاست. امریکا، در حال حاضر، کمک یک میلیارد دالری‌اش به افغانستان را به تلاش‌های صلح دولت افغانستان مشروط کرده، اقدامی که می‌تواند بر روند جاری صلح در افغانستان، بیشتر از پیش تأثیر بگذارد.

وزارت صحت عامۀ افغانستان آمار مبتلایان ویروس کرونا را امروز سه‌شنبه (۷ اپریل) ۴۲۳ نفر خواند. اما این ارقام در حال تغییر است.

براساس معلومات این وزارت، با ثبت ۵۶ مورد تازۀ مثبت ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، این ارقام افرایش یافت.

در ادامه‌ی نگرانی‌ها در رابطه با تأثیر گسترش ویروس کرونا در افغانستان بر وضعیت خبرنگاران زن، سازمان خبرنگاران بدون مرز به نقل از فریده نیک‌زاد مدیر مرکز حمایت از خبرنگاران زن در افغانستان نوشته که گفته: " زنان نخستین قربانیان ناامنی و جنگ اند و در حال حاضر بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند."

خانم نیک‌زاد بر اساس گزارش تازۀ این نهاد که در هشتم مارچ به مناسبت روز زن نشر شده بود، گفته است که ۱،۷۴۱ زن همکار رسانه‌ها و از این میان ۱،۱۳۹ خبرنگار در افغانستان حضور دارند.

او از مقام‌های حکومت افغانستان خواسته که تلاش کنند تا زنان بتوانند در اوضاع فعلی به کار خود و اطلاع رسانی ادامه داده و شمار آن‌ها کاهش نیابد.

XS
SM
MD
LG