لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۳

کمیته مصونیت خبرنگاران: در گفت‌وگوهای صلح تأمین آزادی بیان باید در نظر گرفته شوند


شماری از رسانه‌های دیداری در افغانستان
شماری از رسانه‌های دیداری در افغانستان

کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان می‌گوید که در گفت‌وگوهای صلح میان افغانان تأمین آزادی بیان و رسانه‌ها باید در نظر گرفته شوند.

کمیتۀ مصونیت خبرنگاران می گوید که در گفت‌وگوهای صلح میان افغانان نباید آزادی بیان و رسانه‌ها قربانی شوند.

نجیب شریفی رئیس این کمیته می‌گوید که آزادی بیان و رسانه‌ها از دست آوردهای مهم دولت و مردم افغانستان است و باید از آن با جدیت دفاع شود.

آقای شریفی به روز چهارشنبه در نشست خبری در کابل گفت که اکنون برخورد دو طرف در گفت‌وگوهای صلح در پیوند با تأمین آزادی بیان و رسانه‌ها ضعیف است.

نجیب شریفی رئیس کمیته مصئونیت خبرنگاران افغانستان
نجیب شریفی رئیس کمیته مصئونیت خبرنگاران افغانستان

آقای شریفی افزود: "زمانی که در جریان روند صلح موضوع آزادی بیان و رسانه‌های مطرح می‌شود نمایندگان که با طالبان مذاکره می‌کنند باید توانمندی لازم را داشته باشند که که از سنگر آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها دفاع موثر کرده بتوانند."

او می‌گوید که برای حمایت از آزادی بیان و رسانه‌ها در روند صلح باید کمیته‌ای ایجاد شود با عضویت نمایندگان شورای ملی، وزارت اطلاعات و فرهنگ، و کلای مدافع، اتحادیۀ اروپا، یونما و برخی نهادهای دیگر.

نجیب شریفی همچنین تاکید می‌کند که در کنار حکومت حمایت مالی، سیاسی و فنی جامعه جهانی نیز برای بهبود وضعیت کنونی رسانه‌ها بسیار مهم است.

در همین حال دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهوری می‌گوید که هیئت مذاکره‌کننده حکومت در مذاکرات صلح با طالبان باجدیت از آزادی بیان و رسانه دفاع خواهد کرد.

دوا خان مینه
دوا خان مینه

آقای مینه‌پال گفت: "حکومت آزادی بیان و رسانه‌های از دست آورد‌های مهم خود می‌داند. در مذاکرات صلح آزادی رسانه‌ها، حقوق بشر و حقوق زنان به‌هیچ وجه قابل معامله نیست. حکومت دفاع از آزادی بیان را مسئولیت خود می‌داند."

در حال حاضر در افغانستان ده‌ها تلویزیون و صدها رادیو و رسانه‌های چاپی فعالیت دارند اما در این اواخر نگرانی‌هایی مطرح می‌شوند که مبادا آزادی بیان و رسانه‌ها در مذاکرات صلح مورد معامله قرارگیرد.

این درحالی است که فعالیت‌های شماری از تلویزیون‌ها، رادیوها و رسانه‌های چاپی خصوصی به‌علت نداشتن امکانات مالی از پیش متوقف شده اند.

XS
SM
MD
LG