لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

تیم مطالعاتی کانگرس امریکا وضعیت افغانستان را بررسی می‌کند


ساختمان کانگرس ایالات متحده امریکا
ساختمان کانگرس ایالات متحده امریکا

تیم مطالعاتی تازه تشکیل شده کانگرس امریکا در مورد روند صلح افغانستان و موضوعات سیاسی، اقتصادی و نظامی این کشور بررسی‌ها را انجام خواهد داد.

انستیتوت صلح امریکا در افغانستان می‌گوید که کار این تیم ۱۴ نفری از سوی جنرال جوزیف دنفورد رئیس پیشین کمیته لوی درستیزان امریکا، رئیس عمومی انستیتوت صلح آن کشور و یک عضو پیشین کانگرس به گونه مشترک به پیش برده می‌شود.

محمد احسان ضیا رئیس این انستیتوت در افغانستان می‌گوید که نتایج بررسی‌های این تیم مطالعاتی که بیشتر اعضای آن افراد متقاعد و مجرب هستند، برای پالیسی سازی امریکا در مورد آینده افغانستان بسیار با ارزش خواهد بود.

او گفت: "کانگرس، سنا و حکومت امریکا به مطالعات این تیم ارزش زیادی قایل خواهند بود چون هیئت فوق العاده بلند پایه است. پیشنهاد‌های آن در زمینه پالیسی سازی حکومت و کانگرس امریکا در باره آینده افغانستان در بخش صلح و طرز برخورد حکومت امریکا با افغانستان حایز اهمیت خواهد بود."

آقای ضیا می‌گوید که این تیم مطالعاتی که سه ماه پیش ایجاد شده ۱۵ نفر مشاور نیز دارد که هر کدام به نحوی گذشته خدمت در افغانستان را دارا است و از تجارب خوبی برخوردار می باشد.

به گفته او پیشنهادهای این تیم در سال ۲۰۲۱ میلادی به حکومت و کانگرس امریکا ارائه خواهد شد و حکومت امریکا مطابق آن در قبال افغانستان مسئولانه عملکرد خواهد داشت.

محمد احسان ضیا رئیس انستیتوت صلح امریکا در افغانستان تاکید می‌کند که بررسی‌های این تیم فراتر از افغانستان و منطقه در مورد این کشور انجام خواهد شد و برای افغانستان نیز به گفته او با ارزش است: "تمام کشورها و جناح‌های زیدخل، اروپا، ناتو، کشورهای منطقه، کشورهای آسیای میانه، متخصصین بخش انکشاف، حکومت داری، صلح و غیره را در بر می‌گیرد. این اقدام برای آینده افغانستان تصمیم نیک است بخاطری که به حکومت امریکا اجازه تصمیم‌گیری کور کورانه را در مورد افغانستان نمی‌دهد."

قرار بود که این تیم کارهای مطالعاتی خود در مورد روند صلح و دیگر موضوعات سیاسی و نظامی افغانستان را آغاز کند اما انستیتوت صلح امریکا در افغانستان می‌گوید که به علت چالش‌های ناشی از گسترش ویروس کرونا به تاخیر افتاده است.

تیم مطالعاتی کانگرس امریکا در حالی بررسی‌ها در مورد روند صلح و وضعیت سیاسی جاری افغانستان را آغاز می‌کند که مذاکرات صلح میان افغان‌ها تا هنوز آغاز نشده و چالش‌های به میان آمده از انتخابات این کشور نیز تا هنوز پابرجاست.

XS
SM
MD
LG