لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۶

انتقاد باشندگان غور از پرهزینه بودن آزمایش ویروس کرونا


آرشیف، لوله آزمایش ویروس کرونا
آرشیف، لوله آزمایش ویروس کرونا

نبود آزمایشگاه ویروس کرونا، دشوارگذر بودن راه‌ها و نبود تجهیزات در ولایت غور باعث شده که ارسال هر نمونه مشکوک ویروس کرونا به کابل و هرات، از سه هزار تا ۱۸ هزار افغانی هزینه بردارد.

جمعه‌گل یعقوبی، رئیس صحت عامه غور می‌گوید که در بیشتر موارد راننده‌ها و شرکت‌های ترانسپورتی از انتقال این نمونه‌ها خودداری می‌کنند. به گفته او، این امر باعث شده که افراد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا تا ۲۰ روز منتظر نتیجه آزمایش خود بمانند.

او گفت: "مشکل انتقال سمپل‌ها یکی از مشکلات عمده است. از نظر زمانی و از نظر هزینه هردو مشکل است. یکی انتقال سمپل‌ها از ولسوالی‌ها تا مرکز ولایت است. تا دو روز وقت می‌گیرد. انتقال آنان از مرکز ولایت به کابل است. در بعضی موارد هم ترانسپورت وجود ندارد. موتر تا ۱۸ هزار افغانی هم دربست روان شده است."

رئیس صحت عامه ولایت غور می‌افزاید که به دلیل جنگ در شاهراه غور‌هرات، نمونه‌های گرفته شده از افراد مشکوک به ابتلا ویروس کرونا، در راه از بین رفته است.

با این حال، فعالان مدنی ولایت غور این وضعیت را نگران‌کننده خوانده و خواستار توجه جدی حکومت مرکزی شدند.

عبدالاحمد از فعالان مدنی به رادیو آزادی گفت: "غور از جمله ولایات دور افتاده است. نمونه‌هایی که از افراد مشکوک گرفته می‌شود، به مرکز روان می‌شود. به وقت زمان آن نمی‌رسد. این کار برای مردم درد سر بزرگی است. مشکل دیگر این است که کسانی که نمونه می‌دهند، نتیجه آزمایش‌شان دیر می‌رسد. برای آن‌ها هم دلسردی ایجاد می‌شود. امیدواریم اداره مرکزی توجه کند."

یک سند در مورد هزینه آزمایش ویروس کرونا در ولایت غور
یک سند در مورد هزینه آزمایش ویروس کرونا در ولایت غور

همچنین محمدحسن حکیمی، دیگر فعال مدنی غور می‌گوید: "ولایت غور یکی از ولایات صعب‌العبور و کوهستانی است. رفت‌وآمد بسیار سخت است. هم به دلیل جنگ‌ها و هم به دلیل خرابی راه‌ها. متأسفانه آزمایش های که در ولایت غور صورت می‌گیرد، بسیار مدت طولانی را در بر می‌گیرد تا به کابل برسد. همچنین هزینه انتقال این آزمایش ها بسیار بالا است. هر آزمایش ۱۸ هزار افغانی تنها تا مرکز هزینه دارد. اگر حکومت توجه نکند، این وضعیت برای مردم و مریضان درد سر است."

به گفته مسئولان ریاست صحت عامه ولایت غور، تا اکنون ۱۴۶ مورد مشکوک به ویروس کرونا در این ولایت وجود دارد که تا هنوز نتیجه ۱۰۴ آن منفی ۳۶ نمونه دیگر تحت بررسی و ۵ نمونه مثبت بوده است.

XS
SM
MD
LG