لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۸

امنیت ملی هرات: قوماندان طالبان از موتر مربوط به سپاه پاسداران بازداشت شد


آرشیف
آرشیف

ریاست امنیت ملی هرات با پخش خبرنامه‌ای اعلام کرده یک فرمانده کلیدی طالبان را در حالی بازداشت کرده که بر موتر متعلق به سپاه پاسداران ایران سوار بود.

بازداشت قاری شفیع مشهور به حافظ عمری، از فرماندهان طالبان و طراح حملات به بندهای آبگردان در غرب افغانستان، بحث حمایت ایران از گروه طالبان را بار دیگر داغ کرده است.

اداره امنیت ملی هرات روز جمعه با پخش خبرنامه‌ای اعلام کرد که این فرمانده طالبان زمانی بازداشت شد که از موتر سپاه پاسداران ایران در ولسوالی شیندند پیاده شد.

اما یک منبع امنیتی که نخواست نامش فاش شود، به رادیو آزادی گفت که حافظ عمری از مرز اسلام‌قلعه به دست مأموران امنیتی گرفتار شد.

در همین حال، عبدالستار حسینی، عضو ولسی جرگه افغانستان ایران را به حمایت تسلیحاتی و تضعیف حکومت افغانستان متهم می‌کند.

"مداخلات ایران تنها در قبال حوزه غرب نیست. اکثر قومندان‌های طالبان خانه‌های‌شان در کرمان، قم، یزد، مشهد و تایباد هستند و همانجا تداوی‌ می‌شوند. تجهیزات‌شان از همان طرف می‌آید. همیشه این‌ها خواسته که به تدریج هویت نظام ما را تضعیف کنند."

موقعیت ولایت هرات در نقشه افغانستان
موقعیت ولایت هرات در نقشه افغانستان

به گفته آقای حسینی، ایران در ولایت‌های غربی افغانستان نفوذ دارد. چندی پیش عبدالغفور ملکزی، والی بادغیس به رادیو آزادی گفته بود که ایران به طالبان در این ولایت سلاح‌های پیشرفته می‌دهد و خانواده‌های جنگجویان خارجی در این ولایت حضور دارند.

عبدالغنی نوری، ولسوال گلران هرات نیز از فعالیت خرابکارانه گروه 50 نفری جنگجویان گروه طالبان به حمایت سپاه پاسداران ایران در این ولسوالی مرزی اظهار نگرانی می‌کند.

اختلاف میان رهبران سیاسی و افزایش حملات طالبان، دو دلیل عمده برای افزایش مداخله ایران در افغانستانگفته می‌شود.

جواد عمید فعال مدنی در هرات از حکومت افغانستان می‌خواهد که جلو مداخله ایران در امور این کشور را بگیرد: "گروهی تحت نام طالبان به نیابت از ایران در افغانستان جنگ می‌کند. ایرانی‌ها به نحوی دخیل هستند در جنگ. همان گروهک‌های نیابتی خود را در افغانستان دارند."

در غرب افغانستان تنها بند سلما ساخته شده و هم اکنون کار روی بند پاشدان در هرات نیز جریان دارد. امین‌الله امرخیل فرمانده پیشین پولیس هرات گفته بود که شمار جنگجویان طالبان برای حمله به تاسیسات بند سلما در ولسوالی چشت و پاشدان در ولسوالی کرخ هرات افزایش یافته است.

حکومت هم چنین در تلاش ساخت بند بخش‌آباد فراه و کمال خاندر نیمروز است. ایجاد بندهای آب به معنی جلوگیری از سرازیر شدن آب‌های جاری به کشور ایران است.

بند سلما
بند سلما

عبدالقادر کامل، کارشناس سیاسی در هرات یکی از دلایل مداخله ایران در ولایت‌های مرزی، موجودیت بندهای آبگردان و تلاش افغانستان برای مدیریت آب‌های جاری می‌دانند.

او افزود: "گروه‌های نیابتی از طرف جمهوری اسلامی و برخی از کشورهای دیگر تمویل و تجهیز می‌شوند تا در ساختن بندها مانع شوند."

هرچند ایران بحث حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه طالبان را رد می‌کند، اما روزبه‌روز تاثیرگذاری این کشور بر جنگجویان طالبان افزایش پیدا می‌کند. نمایندگان گروه طالبان چند بار به ایران سفرکرده و با مقام‌های ارشد این کشور دیدار کرده‌اند.

برخی از منابع در افغانستان این نگرانی را مطرح کرده‌اند که با شهروندان افغان لشکر فاطمیون ایران وارد افغانستان شود و در خاک این کشور در رقابت با امریکا و عربستان مشارکت کنند.

XS
SM
MD
LG