لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۷

یک پوهنتون خصوصی در هرات کیت تشخیص ویروس کرونا می‌سازد


کیت تشخیص ویروس کرونا در ولایت هرات
کیت تشخیص ویروس کرونا در ولایت هرات

کووید-۱۹ به سرعت در افغانستان در حال شیوع است و کمبود کیت‌های تشخیص ویروس کرونا و ظرفیت پایین لابراتوار تشخیص این ویروس در هرات، دو چالش جدی در بخش تشخیص آمار واقعی مبتلایان کرونا شمرده می‌شود.

در ولایت هرات پوهنتون خصوصی غالب برای ساخت کیت‌های تشخیص ویروس کرونا اقدام کرده است، تا کمبود این کیت‌ها از میان برداشته شود.

سید حسین موسوی سازنده کیت تشخیص ویروس کرونا در این مورد می‌گوید: ‌"اگر وزارت صحت عامه این کیت ما را تأیید کند و اجازه تولید برای ما بدهد و مواد آنرا برای ما بیاورد در ظرف کمتر از یک هفته به تولید انبوه برسیم، پس از آن می‌توانیم که روزانه ۵ هزار تا ۱۰ هزار تست تولید کنیم."

هرات زیر تهدید جدی ویروس کووید-۱۹ قرار دارد و تنها روزانه ۴۰۰ آزمایش ویروس کرونا از ولایت‌های غربی افغانستان در لابراتوار تشخیص ویروس کرونا صورت می‌گیرد.

همواره کمبود کیت‌های تشخیص ویروس کرونا در هرات وجود داشته است. محمد ناصر رهیاب، رئیس پوهنتون غالب اطمینان می‌دهد که قادر به تولید انبوه کیت‌های تشخیص ویروس کرونا هستند.

محمد ناصر رهیاب، رئیس پوهنتون خصوصی غالب
محمد ناصر رهیاب، رئیس پوهنتون خصوصی غالب

آقای رهیاب گفت: "شما می‌دانید که نبود کیت در جامعه است و شکر خدا پس از سرمایه‌گذاری که کردیم، یک و دو ماه وقتی که دانشمندان و متخصصان ما گذاشتند توانستیم ۳۰۰ دانه کیت تولید کنیم و انشاالله که پس از تأییدی وزارت صحت و مراجع دیگر علمی، بتوانیم که کیت را به تولید انبوه برسانیم."

سید وحید قتالی والی هرات هفته گذشته گفته بود که اگر باشندگان هرات یک مرتبه آزمایش ویروس کرونا بدهند، ۲۷ سال طول می‌کشد، تا تمام هراتیان مورد آزمایش ویروس کرونا قرار بگیرند.

داخل تیوب‌‌های که نمونه از دهان یا بینی مبتلایان ویروس کرونا گرفته ‌می‌شود، مواد زنده نگهدارنده ویروس کووید-۱۹ وجود دارد، تا دستگاه پی سی آر آزمایش کرونا را انجام دهد.

آصف کبیر، معاون صحت عامه هرات می‌گوید که با همکاری مقام‌ها در مرکز افغانستان، آنان قادر به تولید کیت‌های تشخیص ویروس کرونا در لابراتوار تشخیص ویروس کرونا در این ولایت هستند.

کارمند صحی هرات درجه تب یک باشنده این ولایت را اندازه گیری می کند
کارمند صحی هرات درجه تب یک باشنده این ولایت را اندازه گیری می کند

آقای کبیر افزود: "پورد محیط سازی و میدیا سازی به هرات ارسال شود تا همکاران ما آموزش لازم ببینند و امکانات این که محیط یا میدیایی که به ویروس کرونا استفاده می‌شود، برای سمپل‌گیری در هرات توسط همکاران ما ساخته شود و این مشکل ما کمتر داشته باشیم و نیازمند ارسال محیط از کابل نباشیم."

آمار مبتلایان ویروس کرونا روز به روز در هرات به دلیل آنچه بی‌پروایی مردم خوانده می‌شود، افزایش می‌یابد. تا روز چهارشنبه (۱۴ جوزا) ۳،۱۱۷ مورد مثبت ویروس کرونا در این ولایت به ثبت رسیده است.

اما شمار زیادی افراد مبتلا و مشکوک به کووید-۱۹ به دلیل نبود کیت تشخیص ویروس کرونا، آزمایش از آن‌ها در هرات گرفته نمی‌شود.

اما امیدواری‌ها بر این است که با تولید کیت تشخیص ویروس کرونا در هرات و بلند رفتن ظرفیت لابراتوار تشخیص ویروس کرونا، افراد مبتلا به کووید ۱۹ شناسایی شوند و از انتقال ویروس نیز تا حدودی جلوگیری شود.

XS
SM
MD
LG