لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۷

سفارت افغانستان: بررسی‌ها در مورد کشته شدن افغان‌ها در یزد ایران ادامه دارد


غفور لیوال سفیر افغانستان در ایران حین صحبت با دو تن از مهاجرین افغان که در رویداد ولایت یزد زخمی شده اند.
غفور لیوال سفیر افغانستان در ایران حین صحبت با دو تن از مهاجرین افغان که در رویداد ولایت یزد زخمی شده اند.

سفارت افغانستان در تهران از بررسی‌های بیشتر آتش‌زدن موترحامل مهاجران افغان در شهر یزد ایران سخن می‌گوید.

فاطمه تالقانی، سکرتر اول سفارت افغانستان در تهران روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت بررسی‌ها در باره آتش‌زدن یک موتر حامل پناهجویان افغان در شهر یزد، ادامه دارد و از وزارت امور خارجه ایران نیز خواسته شده است که بررسی‌های جدی را در این باره انجام دهد.

در تصویرهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده دیده می‌شود افغانانی که در آتش‌سوزی این موتر زخمی شده‌اند در شفاخانه‌ای در شهر یزد ایران بستری هستند و به دستان آنان دستبند زده شده است. اینکار پولیس ایران واکنش‌های تندی را به همراه داشته است.

بانو تالقانی می‌گوید، عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در تهران نیز از این کار پولیس ایران انتقاد کرده است و از آنان خواسته که دستبند این زخمیان را از دستان آنان باز کنند.

غفور لیوال سفیر افغانستان در ایران حین عیادت یک مهاجر افغان که در رویداد ولایت یزد زخمی شده است.
غفور لیوال سفیر افغانستان در ایران حین عیادت یک مهاجر افغان که در رویداد ولایت یزد زخمی شده است.

او گفت: "سفیر افغانستان از زخمی‌ها بازدید کرد، جایی که اولین فرد زخمی دستبند زده شده بود، همانطور که در تصاویر به وضوح مشاهده می شود. این کار با انتقاد تند سفیر افغانستان نیز همراه شد. سفارت بربنیاد اصول دپیلوماتیک کارهایش را در این باره آغاز کرده است و با ارسال نامه به وزارت خارجه ایران خواستار بررسی‌های جدی در این زمینه شده است."

سکرتر اول سفارت افغانستان در تهران می‌گوید، تلاش‌ها برای شناسایی هویت سه پناهجویی که در آتش‌سوزی موتر در شهر یزد سوخته اند ادامه دارند، زخمیان این رویداد در شفاخانه بستری اند و مهاجرانی که زنده مانده اند نزد دولت ایران هستند.

یک موتر حامل پناهجویان افغان روز یکشنبه در شهر یزد ایران آماج شلیک پولیس آن کشور قرار گرفت و به گفته سفیر افغانستان در ایران تایر آن موتر در نخست آتش گرفت و پسانتر در نتیجه سوختن موتر سه پناهجوی افغان جان باختند.

آتش زدن موتر این پناهجویان و دستبند زدن زخمیان این رویداد در شفاخانه واکنش ‌های تند شهروندان افغانستان به ویژه کابران رسانه‌های اجتماعی را برانگخیت.

به گفته سفارت افغانستان در تهران، قاچاقبران انسان این پناهجویان افغان را با یک موتر به گونه پنهانی انتقال می‌دادند و با آنکه پولیس ایران خواستار متوقف کردن این موتر شده، اما راننده موتر را متوقف نکرده است.

با این همه، لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان به رادیو آزادی گفت که دولت افغانستان باید برای تامین حقوق شهروندانش و عدالت در برابر خانواده‌های قربانیان این رویداد خواستار رسیدگی و همکاری سازمان‌های بین‌المللی شود.

لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان
لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان

او گفت: "برخی از رهبران مذهبی و مقامات دولتی روابط پشت پرده با ایران را حفظ کرده‌اند، نتیجه همین است که دولت افغانستان نتوانسته است حقوق افغان‌ها را از مقامات ایرانی مطالبه کند. مطابق کنوانسیون و اعلامیه جهانی حقوق بشر، مقامات ایرانی می‌توانند در قبال خون افغانستان پاسخگو باشند."

در همین حال، احمدشاه کتوازی، دیپلومات پیشین افغانستان در ایالات متحده امریکا به این باور است که چنین رویداد یک اقدام عمدی از سوی ایران و مقام‌های ایرانی بوده است.

آقای کتوازی می‌گوید ایران با چنین اعمال می‌خواهد بر اتحادیه اروپا و ایالات متحده فشار وارد کند تا امریکا از تحریم‌های اقتصادی بر ایران بکاهد: "ایران می‌خواهد از پناهندگان افغان به عنوان یک ابزار دیپلوماتیک یا سیاسی استفاده کند، این کشور می‌خواهد به اتحادیه اروپا فشار بیاورد تا تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را کاهش دهد، زیرا ایران در حال حاضر تحت فشار سیاسی ایالات متحده است، و ایران هم با فشار وارد کردن به پناهندگان افغان می‌خواهد اتحادیه اروپا را تهدید کند."

با این حال در اوایل ماه ثور، تعدادی از پناهجویان افغان در مرز افغانستان و ایران از سوی مرزبانان ایرانی به دریای هریرود پرتاب شدند و بربنیاد گفته‌های هیئت حقیقت یاب از ۴۶ پناهجوی افغان، ۱۲ تن آنان در این رویداد جان باختند، ۱۷ تن نجات یافتند و اما ۱۷ تن دیگر تاکنون ناپدید هستند.

هر چند وزارت امور خارجه افغانستان اعلام كرد كه تمام اسناد و مدارك مربوط به خشونت در پیوند به این رویداد را که در مرز مشترک ایران و افغانستان رخ داده به وزارت خارجه آن کشور سپرده است، اما وزارت امور خارجه ایران به تازگی دست داشتن مرزبانان ایران را در این رویداد رد کرده و گفته که سالانه ۵،۰۰۰ پناهجوی افغان به گونه غیرقانونی وارد ایران می‌شوند و مرزبانان این کشور هم بر بنیاد قوانین کشور خود با آنان برخورد می‌کنند.

حالا دیده شود که نتیجه بررسی‌ها در باره آتش‌زدن موتر حامل پناهجویان افغان در شهر یزد ایران چه خواهد بود و آیا مقامات ایرانی گناه خود را در این رویداد می‌پذیرند یا خیر.

XS
SM
MD
LG